Laura met ‘WHAT’S THE PRESSURE’

In ‘Eerste Oordeel 2016’ krijg je alvast een overzicht van de kansen die een net gekozen inzending heeft voor het 61e Eurovisie Songfestival in Stockholm, Zweden. Kan dit liedje scoren? Is de staging al goed op orde? Nog voordat een inzending in mei tijdens de repetities startklaar gemaakt wordt voor de liedjeswedstrijd, kun je in deze rubriek al antwoorden vinden op deze vragen.

Rating 5 sterrenLIED:
Onze Zuiderburen komen met een redelijk vlot disco-/soulnummer op de proppen, waarbij de ‘Nobody Bites The Dust’-opening van Queen het meest in het oog springt. Erg origineel is het niet, maar na Albanië en Malta is dit het eerste vrolijke up-tempo lied. Er zitten genoeg muzikale variaties en modulaties in, waardoor ‘What’s The Pressure’ beklijft. Helaas klinkt de studioversie té goedkoop en leeg. Het lied mocht echt wel steviger afgemixt worden. En een flinke toename van instrumenten zou daar ook bij kunnen helpen. Goed, maar niet ‘Wauw’. En op het songfestival kan dat dodelijk zijn.

Rating 6 sterrenUITSTRALING:
Wat een lief meisje staat daar toch leuk te doen op het podium. Laura komt inderdaad wat ielig over. En dat is het probleem een beetje. Edsilia of Berget zouden zoveel meer power en soul aan deze inzending mee kunnen geven. Het is een beetje het probleem van Eurosong. Tuurlijk mag het songfestival een opstap zijn voor talent. Maar Laura heeft -nog- niet de ‘X-Factor’.

Rating 6 sterrenVOCALEN:
Laura is nog jong. En dat hoor je toch wel aan haar stem. Ook al zingt ze redelijk stemvast en zuiver, haar stem mist nog diepte en sterkte en klinkt bij tijd en wijlen nog een beetje te fragiel. Voor een goede score op het Eurovisie Songfestival anno 2016 word je hiervoor door jury’s afgestraft.

Rating 5 sterrenSTAGING:
‘What’s The Pressure’ schreeuwt om meer podium presence, scherpere camera-shots en in elk geval een interessantere, brutalere act. Waarom bijvoorbeeld niet die stoel weggooien? Backing vocals -aanwezig op het podium- zouden al heel wat meer toevoegen. En ik denk dat Laura iets gelikter en brutaler met de camera moet spelen (Denk even aan de inzending van Italië uit 2012: Nina Zilli met ‘l’Amore E’ Femmina’). Er moet in Stockholm dus nog behoorlijk wat gebeuren aan de staging. Het kán nog, maar liever wel snel.

Rating 4 sterrenAPPEAL JURY’S:
Ik weet niet of deze Vlaamse inzending juryleden bij de ballen kan pakken. Het liedje is in principe OK, maar op zoveel andere punten laat deze inzending het nog afweten. De vocalen zijn ook niet van dien aard dat de jury’s hier warm voor gaan lopen.

Rating 5 sterrenAPPEAL TV-KIJKER:
België moet in het tweede gedeelte van de 2e halve finale opkomen! Maar zoals zo vaak hangt veel ook af van de landen die voor en na jou op moeten treden. Het is te hopen dat b.v. Oekraïne met de powervocals van Jamala niet na België op moet komen.

Rating 2 sterrenWINNAARSPOTENTIEEL:
Het liedje is OK, maar de gehele productie daar omheen moet nog flink opgewaardeerd worden. In deze staat acht ik België (Vlaanderen) kansloos voor een topnotering. En dat is toch een beetje jammer na de toch wel succesvolle Belgische inzendingen uit 2010, 2013 en 2015 (Loïc Nottet).

TOTAALPLAATJE
Het is te hopen dat de VRT samen met het team achter Laura Tesoro al flink heeft gebrainstormd over de stage-act in Stockholm. Dat is absoluut noodzakelijk. In navolging van Nederland zou het toch leuk zijn als de Vlamingen ons straks nog kunnen verrassen. Maar heel erg positief ben ik er niet over. ►►
Rating Gemiddelde - klein4,7 / 10 : GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE)

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s