De eerste 22 deelnemers onder de loep

In ‘Eerste Oordeel 2016’ krijg je alvast een overzicht van de kansen die een net gekozen inzending heeft voor het 61e Eurovisie Songfestival in Stockholm, Zweden. Kan dit liedje scoren? Is de staging al goed op orde? Nog voordat een inzending in mei tijdens de repetities startklaar gemaakt wordt voor de liedjeswedstrijd, kun je in deze rubriek al antwoorden vinden op deze vragen.

De eerste 22
Op het moment van schrijven zijn 33 van de 43 deelnemende landen aan het 61e Eurovisie Songfestival bekend. En in de rubriek ‘Eerste Oordeel‘ heb ik nu 22 landen behandeld en blootgesteld aan een kritische eerste recensie. Daarbij ben ik niet over één nacht ijs gegaan. Een liedje moet bij mij meteen al kansrijk zijn of niet. En natuurlijk is dit nog een eerste indruk en kunnen de repetities nog een heleboel voorspellingen overhoop gooien. Denk bijvoorbeeld even aan de Common Linnets: Van een complete no-hoper in maart 2014 naar een potentiële winnaar tijdens de eerste repetities in mei 2014. Toch zijn dat eerder uitzonderingen op de regel. Heb je als deelnemer nu al de zaakjes voor elkaar? Kun je al een redelijk eindproduct cq. totaalplaatje signaleren in de eerste live-uitvoeringen? Dan heb je bij mij al een streepje voor.

Wat valt op?
In de TOP 22 ranking zie je dat niet veel landen de gemiddelde rating (totaalplaatje) van 7 uit 10 sterren overtreffen. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het element ‘winnaarspotentieel’, waarin ik behoorlijk streng ben geweest. Meestal zijn er op dat vlak weinig echte kanshebbers. Zelfs in een vroeg stadium zijn er wat mij betreft meestal maar 4 tot 6 landen die een serieuze kans maken op de zegepalm. Een aantal dat de komende weken weer verder gaat slinken.

De landen die een 7 of hoger halen zijn Oostenrijk, Duitsland en vooral Oekraïne. Maar die landen blijven nog steken op een 7 en komen niet hoger dan een 8. Het geeft aan dat de eerste batch van uiteindelijke deelnemers -bekend geworden in december, januari en februari- bij lange na niet de kwaliteiten hebben om echt competitief te zijn. Kort gezegd: De kwaliteit van de liedjes vallen me nog behoorlijk tegen.

1e Oordeel - TussenstandOekraïne
Enkel Jamala met de uiterst kritische folk ballad ‘1944’ weet bij mij een stevige indruk achter te laten. Op elementen als ‘lied’ en ‘vocalen’ is deze inzending uniek, origineel en bovenal krachtig. Het is een inzending die hoogstwaarschijnlijk niet gaat winnen, maar het lijkt mij al wél een inzending die voor een TOP 10-klassering kan zorgen. Oekraïne heeft als Oost-Europees land een naam hoog te houden op het vlak van moedige, alternatieve bijdrages.

En Nederland?
Voor wat betreft Douwe Bob ben ik, misschien expres, nog wat voorzichtig. Terugkijkend op de vorige drie Nederlandse inzendingen is de staging erg belangrijk geweest. Wat dat betreft ging het vorig jaar met ‘Walk Along’ (Trijntje) helemaal mis. Het staging-concept matchte niet met de kwaliteit en genre van het liedje. Het was geen eenheid. Dus zelfs Hans Pannecoucke heeft zo z’n beperkingen.

Tenzij AVROTROS nu van de vorig jaar gemaakte fouten heeft geleerd en regisseur Pannecoucke veel meer richting geeft aan het staging-concept en camera-plan. Het lijkt erop dat dit is doorgedrongen bij #TeamDouwe. Douwe Bob is een uiterst fanatieke artiest met eenzelfde gezonde dosis arrogantie en ‘ik-weet-het-beter’-mentaliteit die Ilse en Anouk ook hadden. Dus ik ben er voor wat betreft staging veel meer gerust op.

Dat is anders bij het lied. ‘Slow Down‘ is in muzikaal opzicht absoluut interessant. De mid-tempo inzending (geen up-tempo) zorgt weer voor de nodige portie Americana en Country op het songfestival. Dat is altijd welkom. Toch beklijft de melodie wat minder dan bijvoorbeeld ‘Calm After The Storm‘. De 2e plaats uit 2014 had een verslavend herhalend melodietje met een inventief ritme. Een slow-tempo oorwurm. ‘Slow Down‘ heeft dat wat minder denk. Al moet wel gezegd worden dat buitenlandse (wedkantoor) bloggers veel positiever zijn. Maar momenteel hou ik het nog even op kwalificatie voor #TeamDouwe en uiteindelijk een plaatsje op de rechterkant van het scoreboard in de finale.

De rest van het deelnemersveld
Komende dagen en weken is het in de rubriek ‘Eerste Oordeel‘ uitkijken naar landen als Letland, Rusland, Armenië, Estland en Frankrijk. Landen die kans maken op een veel hogere gemiddelde rating. En eind volgende week weten we ook wat songfestival die-hards Zweden, Azerbeidzjan, Australië en Griekenland naar het songfestival sturen. Een interessante kalender volgt dus nog. Stay tuned!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s