GERT’S BLOG ■ Staging tips voor @TeamDouwe

Nog dik 6 weken en dan is #TeamDouwe aan de beurt om de Nederlandse driekleur hoog te houden. En dat zal dit jaar wederom een spannende aangelegenheid worden. In de eerste plaats natuurlijk omdat tijdens de bekendmaking van de qualifiers ik geen nagels overhoud. Die felbegeerde envelop moet na twee jaar maar weer eens een vodje met ‘Nederland’ bevatten. Maar nog belangrijker zijn de eerste repetities. In veel opzichten ook spannend, omdat hier de internationale pers en professionele wedkantoren al rigoureus gaan strepen in hun lijstjes. Wat kan #TeamDouwe doen om al op dag 1 een onuitwisbare, positieve indruk achter te laten en dus kwalificatie in eigen hand te houden?Door: Gert Waterink

Om deze vraag te beantwoorden, is het wellicht goed om de woorden van Maurice Kroon aan te halen. Begin april 2014 sprak ik de manager van The Common Linnets, nog voordat de repetities in Kopenhagen begonnen waren. Maurice: “Ilse en Waylon hebben al een gedetailleerd ‘stage concept’ doorbesproken met de podiumregisseur [Hans Pannecoucke] van Het Common Linnets Team. Daarbij was het camerawerk leidend en zijn we al vroeg gaan praten met de Deense omroep DR en de executive producer van het Kopenhagen-festival [Per Zachariassen]

Contact met de organiserende omroep
Communicatie is dus bij voorbaat al een vereiste. Al in maart moet je lijntjes open hebben staan met de organiserende omroep. Zij kunnen al in een vroeg stadium, nog vóórdat de technische repetities beginnen, het wensenlijstje van delegaties doornemen. Denk daarbij aan details die te maken hebben met de gewenste podium-uitvoering, zoals cameraregie en belichting. Omgekeerd verstuurt de Nederlandse Head-of-Delegation, Emilie Sickinghe, alle informatie voor wat betreft het podium in Stockholm door aan het management van #TeamDouwe.

Creatieve input
Sinds Anouk en The Common Linnets dit aspect goed benut hebben, verwacht ik op dat vlak weinig problemen. De communicatie is er wel. Maar wat nog belangrijker is, is de creatieve input. Details zijn minstens zo belangrijk. Niet zomaar wat leuke ideeën bespreken, maar echt een concreet wensenlijstje doornemen; daar valt of staat een effectief totaalplaatje op het grote podium. En nog belangrijker, dat wensenlijstje moet dus echt resulteren in een coherent audiovisueel totaalplaatje, passend bij het liedje, zodat de emoties van televoters en jury’s op een effectieve manier geraakt kunnen worden.

Over het liedje ‘Slow Down’ heb ik al enkele kritische opmerkingen geplaatst. ‘Slow Down’ wordt niet zoals ‘Calm After The Storm’ in een versterkende duet-setting uitgevoerd. Doordat het geen duet is, ontbreekt er dat stukje spanning. Douwe moet het vooral alleen doen. Het lied is mid-tempo, vrolijk en dynamisch, maar kan door de mogelijke band-opstelling aan spanning verliezen. De dynamische boodschap kan in het gedrang komen. Dus wat moet #TeamDouwe doen om een zo effectief mogelijk totaalplaatje neer te zetten?

  • Nieuw lied, teller weer op ‘0’
    Slow Down’ is geen ‘Calm After The Storm’ en al helemaal geen ‘Birds’. Vorig jaar werd daar een grote fout gemaakt. Van een relatief kansrijk vrolijk poplied, ‘Walk Along’, werd teveel gekeken naar de vorige twee successen. Een bijna deprimerend, verdrietig optreden werd gemaakt waarin Trijntje de rouwende weduwe speelde. De lichtvoetigheid en appeal van het lied werden compleet uitgewist door een weinig charismatisch optreden waarin elk aspect –camerawerk, kleding, vocalen, belichting– voor een afstotend effect zorgde bij televoters en jury’s. Het resultaat kennen we.
  • Cameraregie
    Zo hebben we bijvoorbeeld gemerkt dat onze (camera-)regisseur Hans Pannecoucke niet elk jaar voor succes kan zorgen. De circulaire ‘one shots’ op The Common Linnets werkten niet op Trijntje. Simpelweg omdat het geen duet betrof. Het is weinig interessant om de achterkant van een zangeres te zien. Ik raad Hans Pannecoucke dan ook aan om qua camerawerk voor veel dynamischere camerastandpunten te kiezen. Douwe Bob is een vrolijkere, minder koud aandoende artiest op de bühne dan Trijntje. Zijn glimlachjes, kleine oogjes en unieke stemgeluid zorgen bij voorbaat al voor het betere charisma. Benadruk dat met wederom effectieve close-ups van Douwe, alleen zorg wel voor veel meer shots en opteer niet voor een lange one-shot. Vanaf 1 min 30 zou Hans wat meer shots van het publiek kunnen maken, om de dynamiek te versterken. Maar liefst géén standpunten die de band van achteren op de camera zet.
  • eurovision-2016-stage-600x399Choreografie
    Een nummer als ‘Slow Down’ heeft in principe geen choreografie nodig. De opstelling met Douwe Bob’s ondersteunende band op het podium kan nog steeds uitgevoerd worden. Tot aan 1 min 30 zou de band meer achterin het podium, op een ‘kleine’ manier gefilmd kunnen worden. Daar gaat Douwe het noodzakelijke contact maken met de TV-kijkers. Maar vanaf 1 min 30 mag er wat meer dynamiek in de uitvoering komen. Het zou helpen als Douwe Bob dan vanachter z’n microfoon vandaan komt en zo het contact gaat opzoeken met het publiek (ook microfoon op Douwe’s hoofd?). Het podium in Stockholm (niet mijn favoriete ontwerp) heeft dit jaar geen echte catwalk, maar je zou het voorste gedeelte wel zo kunnen benutten. Dynamiek in het 2e gedeelte van het lied is belangrijk, omdat het lied zélf naar het einde toe een beetje in herhaling valt.
  • Belichting
    Opbouw in de felheid en kleur van de belichting is minstens zo belangrijk. Voor ‘Slow Down’ zou ik het totaalplaatje vooral niet te donker maken. Douwe Bob is géén Common Linnet. Misschien kunnen de eerste 90 seconden van de uitvoering nog redelijk intiem belicht worden, met veel donkergele en okergele accenten. De LED-visuals zouden een tikkende klok kunnen laten zien, en misschien is een shot op een échte klok tijdens het intro geeneens zo’n gek idee. Vanaf 1 min 30 mag de verlichting wat mij betreft opzwellen in veel felgeel, veel wit en wat luchtblauwe accenten. Fietsers op de LED-achtergrond kunnen dan voor het stukje dynamiek zorgen. Een beetje climax-ontwikkeling in de belichting dus.

Het zijn maar wat globale punten waar ik op zou letten om het maximale uit een liedje te halen. En dat is echt nodig dit jaar in het competitieve veld waarin Douwe Bob aan moet treden. Het totaalplaatje moet er straks in audiovisueel opzicht uitschieten. Zomaar kiezen voor een bandopstelling zonder poespas en intiem, maar ook conservatief, camerawerk kan het totaalplaatje qua effectiviteit beschadigen. ‘Slow Down’ is dan ook nog niet meteen een nummer dat ‘Winner Appeal’ heeft.

Ja, wat The Common Linnets konden, kan Douwe Bob ook” is een veelgehoord adagium in de #TeamDouwe fan community. Maar nogmaals, we moeten stoppen met die mooie 2e plaats aan te halen. Dat was een perfect totaalplaatje dat werkte bij die twee Linnets en kan hooguit bij soortgelijke nummers herhaald worden (Denk aan Estland 2015, ‘Goodbye To Yesterday’ en Noorwegen 2015, ‘A Monster Like Me’).

Tot slot moeten we er ons van bewust zijn dat ook dit jaar kwalificatie, zelfs met maximale middelen, nog best een lastige taak kan worden. Nederland zit in de kwalitatief sterkere eerste halve finale, en moet ook nog eens aantreden in het eerste gedeelte van de halve finale-show die nu al gekenmerkt wordt als een ‘bloedbad’. De volgende inzendingen, die momenteel allemaal hoger staan bij de bookmakers, kunnen bijdragen aan dit ‘bloedbad’: Armenië (‘LoveWave’), Kroatië (‘Lighthouse’), Hongarije (‘Pioneer’) en mega-kanshebber Rusland (‘You Are The Only One’).

#TeamDouwe, onze cameraregisseur Hans Pannecoucke, manager Matthijs van Duijvenbode en omroep AVROTROS zijn dus gewaarschuwd. Ik verwacht dit jaar niet zo snel een TOP 10-notering in de Finale, maar om de succesvolle jaren 2013 en 2014 een goed vervolg te geven is kwalificatie dit jaar wellicht nog veel belangrijker. Toch denk ik dat het kan. Misschien kan onderstaand optreden voor de nodige inspiratie zorgen? Succes #TeamDouwe!

Advertenties

2 reacties op “GERT’S BLOG ■ Staging tips voor @TeamDouwe

  1. Ik ben het met je eens dat er werk gemaakt moet worden van het totaalplaatje, wil dit een kans maken. Ik vraag me wel af of je beelden van het publiek moet maken. Voegt denk ik niets toe. Ook denk ik dat het niet nodig is dat Douwe gaat lopen. Ik zou kiezen voor dynamiek door middel van led en verandering van belichhting, niet zozeer door daadwerkelijke beweging van de artiest.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s