Francesca Michielin met ‘NO DEGREE OF SEPARATION’

In ‘Eerste Oordeel 2016’ krijg je alvast een overzicht van de kansen die een net gekozen inzending heeft voor het 61e Eurovisie Songfestival in Stockholm, Zweden. Kan dit liedje scoren? Is de staging al goed op orde? Nog voordat een inzending in mei tijdens de repetities startklaar gemaakt wordt voor de liedjeswedstrijd, kun je in deze rubriek al antwoorden vinden op deze vragen.

Rating 8 sterrenLIED:
Sinds de terugkeer van Italië op het Eurovisie Songfestival in 2011, is het deelnemersveld ook een stukje interessanter geworden. Met twee podiumplaatsen, 2e in 2011 (Raphael Gualazzi met ‘Madness Of Love’) en 3e in 2015 (Il Vole met ‘Grande Amore’), en nog een paar mooie TOP 10-klasseringen in 2013 en 2012, is Italië een factor om rekening mee te houden. Zo ook dit jaar. Kan ‘No Degree Of Separation‘ ook voor een TOP 10-notering zorgen? Ik ben er nog niet helemaal uit. Om mijn eigen ‘walkman’ speel ik deze inzending veelvuldig af. Ik vind het een erg mooi, integer liedje. Net als Zweden is het één van de ‘kleinere’ liedjes op het festival. Weinig bombast en pathos dus. Het gaan dan wel heel erg om de charme van de zangeres draaien. En ik heb dan ook m’n twijfels of de melodie ‘catchy’ genoeg is om heel Europa in extase te brengen. De tweetaligheid van het liedje lijkt me noch een voordeel, noch een nadeel. Een beetje onnodig dus.

Rating 6 sterrenUITSTRALING:
Tijdens het San Remo Songfestival wist Fransesca Michielin niet te winnen. Maar aangezien de winnaar afzag van deelname, werd Fransesca dus de logische ‘tweede keus’. Ik was eerlijk gezegd niet erg onder de indruk van haar optreden. Ook al is Fransesca een knap meisje, tijdens haar optreden keek ze wel héél erg strak en serieus. Bij dit soort liedjes verwacht ik een warme uitstraling. En dat miste ik een beetje. Maar wat niet is, kan nog komen.

Rating 7 sterrenVOCALEN:
De videoclip geeft ons altijd de beste zang. Maar ook op dit vlak geldt dat ik niet echt onder de indruk was van haar vocalen. Ja, ze zingt met relatieve overtuiging, maar niet altijd is het zuiver. Al kun je daar tegenover zetten dat ze wel een eigen stemgeluid heeft, dat een beetje ‘meisjes-achtig’ overkomt. Wel hoop ik dat ze straks enkele van die grote uithalen uit haar strot kan krijgen. Dat zorgt net voor dat beetje extra passie.

Rating 6 sterrenSTAGING:
Na het bekijken van de videoclip ben ik vooral een beetje verward. Ik snap het ‘verhaal’ achter het liedje niet helemaal. Ja, Fransesca zingt over eenheid. En dat zou een leuke link zijn naar hernieuwde Europese Eenwording. Maar dan nog denk ik dat de kleurtjes, de brillen en alle andere fratsen uit de clip beter thuisgelaten kunnen worden op het grote podium in Stockholm. En alsjeblieft Fransesca, tover glimlachjes op je gezicht. Pak die camera. Want anders gaat het niet werken.

Rating 8 sterrenAPPEAL JURY’S:
‘No Degree Of Separation’ is denk ik een lied dat wat meer indruk zal maken op jury’s dan op het thuiszittende publiek. Er zit emotie en melancholie in de melodie. En gecombineerd met de wat fragiel ogende uitvoering van Fransesca zou dat zeker wat stemmen op kunnen leveren.

Rating 5 sterrenAPPEAL TV-KIJKER:
Maar in een jaar met zoveel vrouwelijke vocalisten met moderne, krachtig uitgevoerde ballades, zou Fransesca wel eens vergeten kunnen worden door de televoters. En dat zou ik echt jammer vinden. Het is één van de betere liedjes in dit festival. En net als elk jury-lid zou de startvolgorde niks uit mogen maken. Maar dit is een competitie met 26 finalisten. En ‘opvallen’ is dan altijd nog zeer belangrijk. Ik vrees dat dat niet gaat gebeuren met Italië dit jaar.

Rating 2 sterrenWINNAARSPOTENTIEEL:
Italië heeft het voordeel dat het relatief centraal in Europa ligt. Vaak krijgt het dan ook redelijk wat steun van landen uit Zuid- en Oost-Europa. Malta, Albanië en Azerbeidzjan hebben altijd wel punten over voor de laars van Italië. Maar dit gaat niet winnen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vorig jaar compleet verrast werd door de 3e plaats van Il Volo. Dus wie weet…..Maar voor nu, en tot aan de repetities, houd ik het op 2 sterren uit 10.

TOTAALPLAATJE
Italië moet als totaalplaatje nog helemaal uitgewerkt worden tijdens de repetities eind april. Daar zullen we gaan zien of de Italianen iets moois hebben gemaakt van deze breekbare, maar zeker erg mooie inzending. Voor het optreden zou een windmachine denk ik best een leuk idee zijn in een vooral verstild optreden. Ook het camerawerk mag simpel gehouden worden. Maar tot die tijd krijgt Italië van mij dit cijfer….. ►►
Rating Gemiddelde - klein6,0 / 10 : GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE)

 

Geef een reactie

