Hovi Star met ‘MADE OF STARS’ (deel 2)

In ‘Eerste Oordeel 2016’ krijg je alvast een overzicht van de kansen die een net gekozen inzending heeft voor het 61e Eurovisie Songfestival in Stockholm, Zweden. Kan dit liedje scoren? Is de staging al goed op orde? Nog voordat een inzending in mei tijdens de repetities startklaar gemaakt wordt voor de liedjeswedstrijd, kun je in deze rubriek al antwoorden vinden op deze vragen.

Rating 7 sterrenLIED:
Israël heeft het oorspronkelijke liedje ‘Made Of Stars’ grondig bewerkt. En ik moet zeggen dat het nieuwe arrangement echt een stevige verbetering is. Het is alsof Sam Smith’s producer Jimmy Napes flink bezig is geweest aan de Abbey Road Studio’s. Daarom vond ik m’n vorige ‘1e Oordeel‘ niet meer van toepassing en moest ik deze inzending weer even grondig bij langs. Zoals gezegd, vind ik het arrangement veel beter geworden. De basis-melodie is gebleven, maar door middel van instrumentatie werkt de song nu beter toe naar een climax. Overigens valt het me sowieso op dat alle zware disco-beats een beetje passé lijken te worden op het songfestival. Soms lijkt het alsof het orkest weer terug is……….op de studioband.

Rating 6 sterrenUITSTRALING:
Ik blijf er bij dat ik Hovi niet een erg toegankelijke uitstraling vind hebben. Hopelijk denkt Meneer Star een beetje beter aan z’n styling, want die afzichtelijke ‘jurk’ uit de nationale finale moet weg. Anders ligt de Barbara Dex Award op de loer. Aan z’n kapsel begin ik te wennen, maar waarom gaat ie niet voor een mooi James Bond-model?

Rating 7 sterrenVOCALEN:
Hovi Star heeft een goede stem. Het makkelijk te bezingen lied, met niet al te veel vocale highs en lows, gaat ‘m goed af. Michał Szpak heeft in dezelfde eerste helft van de tweede halve finale de betere vocalen. Toch denk ik dat het herbewerkte ‘Made Of Stars’ moderner is. Gewoon goed repeteren, ook qua vocalen, en je zit in de finale Hovi.

Rating 7 sterrenSTAGING:
Zoals gezegd, Hovi Star moet dit nummer met niet al teveel opschmück verpesten. ‘Made Of Stars’ moet simpel, elegant en stijlvol gebracht worden. Tuurlijk kun je nadenken over zaken als belichting, LED-visuals, dry ice, etc, maar laat alsjeblieft het totaalplaatje leuk blijven.

Rating 8 sterrenAPPEAL JURY’S:
In de herbewerkte versie denk ik dat Israël een veel stevigere concurrent is geworden voor de andere landen in het eerste gedeelte van de tweede halve finale. Ik begin nu te twijfelen aan de kwalificatiekansen voor landen als Litouwen, Polen en Ierland. Israël hoort wat mij betreft nu thuis in het rijtje qualifiers samen met Australië, Letland en Servië. En, ik zou het bijna vergeten…..ik denk dat de jury’s Israël wel eens de finale in kunnen drukken.

Rating 6 sterrenAPPEAL TV-KIJKER:
De kansen liggen bij het televotende publiek een beetje anders. Het eerste gedeelte van de 2e halve finale -landen 1 t/m 10- wordt zo nog een groter bloedbad. Er zouden zomaar 7 van de eerste 10 kunnen kwalificeren. Toch heeft Israël weinig bevriende buren. En het is te hopen dat het land niet helemaal aan het begin op moet komen.

Rating 1 sterrenWINNAARSPOTENTIEEL:
Nee, geen winst. En het wordt toch wel weer eens een beetje tijd voor de Israëli’s. Het is alweer van 1998 geleden dat het land nog eens won. Met de memorabele Dana International natuurlijk. Maar voor winst zal het land met beter geschut aan moeten komen zetten.

TOTAALPLAATJE
Hovi Star blijft een indrukwekkende performer. Hij zingt het lied met bezieling. En ik ben intussen een beetje gewend aan zijn voorkomen. Maar dat is wel een beetje het probleem. Hovi moet Europa bij de kladden pakken. En met behulp van styling en goede staging kan hij voor zoveel meer warmte en charme zorgen. ►►
Rating Gemiddelde - klein6,0 / 10 : GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE)

 

Geef een reactie

