GERT’S BLOG ■ Ik kan niet meekomen

Er zijn van die momenten dat het niet zo lekker met je gaat. Dat kan zo zijn op fysiek vlak. Maar in het huidige snelle social media klimaat kan dat zeker ook het geval zijn in mentaal opzicht. We horen steeds vaker dat een toevallig verkeerd opgevat berichtje verregaande consequenties kan hebben. Maar er zijn ook depressieve momenten in je leven die veel langduriger van aard zijn. Momenten die onderdeel van jouw persoonlijkheid zijn, en daardoor tot veel negatieve consequenties op de professionele werkvloer kunnen zorgen.Door: Gert Waterink

Ik heb een poosje getwijfeld of ik deze blog wel zou moeten schrijven. Juist omdat we in dit social media tijdperk nog voorzichtiger moeten zijn met openheid en transparantie. En menigeen zal bij het lezen van deze eerste woorden daar ook nog eens aan toevoegen dat dit waarschijnlijk niks van doen heeft met het songfestival. Ik zal aantonen dat zoiets niet het geval is. In elk geval niet bij mij. Misschien ben ik wat naïef, maar soms heeft het songfestival ook een heilzame uitwerking op iemands gesteldheid. Sowieso is muziek een bewezen ‘medicijn’ voor depressiviteit. Maar depressiviteit als gevolg van een psychische stoornis moeten we niet onderschatten.

En dat is helaas in veel situaties wel het geval. Ook bij mij. Ik ben namelijk gediagnosticeerd met een combinatie van twee psychische stoornissen: Een bipolaire stoornis en een stoornis in het autisme spectrum (Asperger). Je hoort dit soort termen uit de psychologie veelvuldig voorbij komen. Vaak wordt gezegd dat het ‘mooi-weer ziektes’ zijn; aandoeningen die voortkomen uit onze ‘verwende’ maatschappij. Maar dat neemt niet weg dat we deze aandoeningen zomaar moeten negeren. Negeren we deze stoornissen, dan negeren we ook mensen.

Asperger 3In een maatschappij die alsmaar versneld en steeds meer de uiterste effectiviteit van mensen vraagt, vallen uiteindelijk mensen af. Dat kan niet anders. Soms gebeurt dat op een relatief voorzichtige en vloeiende manier. Zodat je de tijd hebt om iets nieuws te zoeken, zowel qua werk als hobby, dat beter bij je past. Maar helaas vallen er ook mensen af op een veel abruptere manier. Of er zijn mensen die te vaak geconfronteerd worden met afvallen, of dat nou in teamverband is of in een vriendenkring.

Daarom trok mij de Nederlandse songfestivalinzending uit 2013 zo erg aan. ‘Birds’ wordt gezien als een muzikaal hoogstandje. Maar ook in tekstueel opzicht zitten er mooie poëtische stukjes in:

If being myself is what I do wrong,
Then I would rather not be right

Er zit een kern van waarheid in. De grilligheid en kleurrijkheid van de mens en vooral ook de mentale diversiteit van een persoon, kan nou eenmaal voor problemen zorgen in georganiseerde structuren. En al helemaal als je beseft dat je door een bepaalde aandoening niet binnen een groep van mensen past. Het kan zelfs leiden tot nare depressieve gevoelens. Als die gevoelens maar vaak genoeg herhalen in het leven van een persoon, dan vallen deze beschadigde ‘vogels’ door ‘kapot gemaakte vleugels’ vanzelf een keer van het dak.

Helaas heb ik dat soort momenten al iets teveel meegemaakt. Mijn stoornissen hebben er in mijn 34 levensjaren veelvuldig voor gezorgd dat de bestendigheid van vriendschappen op de proef werden gesteld. Sterker nog, ik heb veel vrienden verloren. Men kan dan zeggen dat deze mensen nooit echte vrienden van jou zullen worden. Maar dat is voor mij, als persoon met Asperger, heel erg moeilijk te bevatten. Een ‘nieuwe vriend’ hoort tot je dood vriend te blijven. Daar moet ik soms op een bijna obsessieve manier blijk aan geven. En ik zal ook door diepe dalen gaan om deze vriendschappen in stand te blijven houden, vaak zonder effect.

Asperger 1Dan merk je ook dat een passievolle hobby als het songfestival langzaamaan kan verzanden in een situatie waarin m’n depressies de overhand gaan krijgen. In teamverband werken is mogelijk, ook in een ogenschijnlijk toffe redactie vol met songfestivalminnende zielen. Maar ik heb dan wel een soort vrijheid en tempo nodig die bij mijn persoonlijkheid passen. Ik merk dat structuur belangrijk is, maar misschien nog veel belangrijker is de tijd die ik nodig heb om iets te schrijven. En daar gaat het in de praktijk vaak mis. Ook op m’n werk.

Het zou daarom zo fijn zijn als de wereld wat minder snel zou zijn. Soms snak ik echt naar momenten waarbij Douwe Bob’s liedje ‘Slow Down’ vaker in de praktijk gebracht zou kunnen worden. Ik denk dat ik mezelf goed genoeg ken om in zo’n omgeving beter te functioneren. En daarom hoef je je toch niet te schamen om het volgende vaker te vragen?

Mister, can you help me?
‘Cause it seems I’ve been led astray
I keep searching for an answer, for a way
Won’t you help me?

Het antwoord is duidelijk. En misschien durven meer mensen om mij heen hetzelfde te zeggen. Ook op m’n werkvloer. Gelukkig ben ik weer begonnen met schrijven over deze persoonlijke dingen in samenhang met het songfestival. De songfestivalpassie kruipt immers waar hij niet gaan kan. En geloof me, de aanloop naar een blog als deze kost mij veel moeite…en tijd. Maar toch hoop ik………dat ik wat vaker mee kan komen met de mensen om mij heen.

6 reacties op “GERT’S BLOG ■ Ik kan niet meekomen

  1. Knap beschreven waar je tegenaan loopt. Soms helpen vragen wat. Waarmee wil je meekomen (i.p.v. ‘wat moet’, zoals je Anouk ook citeert, wat me hieraan deed denken: https://www.youtube.com/watch?v=nWAUCVbnDUg)? Wat verwachten mensen met wie je te maken hebt van je? Of omgekeerd: verstandig dat je aangeeft wat jij nodig hebt, om aan ‘hun’ verwachtingen te voldoen. Laten we überhaupt rekening houden met wat anderen nodig hebben, dus zonodig onze verwachtingen bijstellen. Als je ’t aangeeft, zijn de meeste mensen daartoe meestal best bereid. Veel geluk!

  2. Mooi beschreven en wat goed dat je er open over bent. “Finally I can say , yes, I’m diff’ rent, and it’s okay! Here I am!”

  3. Mooi beschreven, goed dat je er zo open over bent! “Finally I can say , yes, I’m diff’ rent, and it’s okay! Here I am!”

Geef een reactie

