WEDDEN DAT! ■ Wie wint editie nr. 61?

Widget 5 - Wedden DatDe repetities naderen met rasse schreden, de Eurovisie-deelnemers beginnen de druk te voelen, en de persmachine in de aanloop naar het songfestival begint op stoom te raken. Maar de songfestival-wedders op het internet draaien misschien nog wel meer overuren. Ook hieronder genoemde schrijver plaatst inmiddels jaarlijks enkele ‘bets’ op de Eurovisie-markt. En niet altijd onverdienstelijk. In de reeks ‘Wedden Dat!’ zullen de termen ‘to back’ (vóór wedden) en ‘to lay’ (tégen wedden) regelmatig langs komen. Vergezeld natuurlijk van enkele adviesjes.Door: Gert Waterink

Dus wie gaat de 61e editie van het Eurovisie Songfestival winnen? Meer dan andere jaren heb ik heel wat hoofdbrekens met deze vraag. Dus ook al plaats ik meer weddenschapjes dan voorgaande jaren, het deelnemersveld wordt er niet overzichtelijker van. Juist omdat ik dit jaar meer weddenschappen heb geplaatst, probeer ik zo accuraat mogelijk te werk te gaan. Je wilt tenslotte zo goed mogelijk voorspellen met de best beschikbare odds. En dit jaar is dat lastiger dan ooit.

Had ik in 2010 (Lena Meyer-Landrut met ‘Satellite’, Duitsland) en 2011 (Ell & Nikki met ‘Running Scared’, Azerbeidzjan) nog twijfels over de kansen voor een eventuele victorie twee weekjes voorafgaande aan de repetities, in eigenlijk alle jaren sinds 2003 stond mijn voorspelde winnaar min of meer vast. Zelfs Finland in 2006 en Oostenrijk in 2014 waren voor mij vrijwel zekere winnaars dik een maand voordat de repetities begonnen.

2016 komt voor mij nog het meest overeen met het festival uit 2002, dat destijds gehouden werd in Tallinn, Estland. Topfavorieten waren toen Frankrijk, Zweden, Denemarken, Duitsland en gastland Estland, ook bij de bookmakers. Duitsland en Denemarken gingen helemaal kopje onder en werden respectievelijk 21e en 24e. Zweden stelde teleur met een 8e plaats. Enkel Estland en Frankrijk wisten de verwachtingen waar te maken. Maar het waren uiteindelijk Malta en Letland die alle bookmakers en geaccrediteerden tijdens de repetities in shocktoestand brachten. De twee charme-liedjes van Letland en Malta, ‘I Wanna!’ en ‘7th Wonder’, vochten uiteindelijk het bittere gevecht voor de winst uit.

Daarom kan ik juist dit jaar niet één topfavoriet op voorhand voor de beker aanwijzen. En daarom moet ik dit jaar wel met een wat uitgebreider lijstje favorieten op de proppen komen. Deze favorieten zouden het in het deelnemersveld van 2014 en 2015 veel moeilijker hebben gehad als ze Mans of Conchita tegen het lijf waren gelopen. Dus aan deze favorieten kleven ook serieuze nadelen die ze van de winst af zouden kunnen houden.

Dé topfavorieten voor de Eurovisie-cup

Zweden - vlag rondZWEDEN:
Voordelen: Zweden komt met een gevaarlijk liedje op de proppen dat qua beats wel iets weg heeft van Lena’s ‘Satellite’ (winnaar 2010). Qua muzikale ondersteuning is If I Were Sorry erg klein gehouden en het is ook qua tempo wat langzamer dan ‘Satellite’. En dan is daar de 17-jarige uitvoerende artiest Frans. Tijdens Melodifestivalen bleek al dat het ventje barst van charisma. Frans heeft een unieke uitstraling waar veel televotende leeftijdsgenoten zich mee kunnen associëren. En tot slot weten we dat de staging van het totaalplaatje al ten volste is benut tijdens de nationale finale. De LED-muur van duizenden ‘fietslampjes’ gaat volgende week mee naar de Ericsson Globe in Stockholm. En dat geldt dus ook voor het zeer effectieve camerawerk.
Nadelen: De startpositie. Voor een klein authentiek popliedje heb je liever een startplek in het tweede gedeelte van de show, maar Zweden heeft de 9e plek geloot. Zweden won vorig jaar vanaf de 10e startplek en Oostenrijk won vanaf startplaats 11. Daarbij had Zweden het moeilijk in de televote, juist vanwege het feit dat Mans als 10e op moest en het eerste gedeelte van de show zo druk bezaaid was met andere favorieten. In 2003, tijdens het 100% televoting-tijdperk, wist Turkije te winnen vanaf startplaats 4. Maar ook hier zag je dat het land maar nipt wist te winnen van twee landen die later op moesten, Rusland en België.
Een ander nadeel is misschien het feit dat Zweden probeert voor de tweede keer op rij te winnen. Je ziet het een beetje terug in de betting odds. Het geloof is er niet echt. Een ‘back-to-back-victory’ was alleen mogelijk in de jaren ’90. Maar daarbij dient opgemerkt te worden dat over twee weken jury’s en televoters niet echt rekening houden met resultaten uit het verleden.
De odds: Al eind maart was Zweden beschikbaar voor odds van om en nabij de 15,00. En ook nu is dat nog het geval. Op Betfair Exchange wordt Frans nu aangeboden tegen odds van 16,6 voor een eventuele winst. Een aanlokkelijk aanbod en ik zou er ook zeker nu nog geld op leggen.

Frankrijk - vlag rondFRANKRIJK:
Voordelen: Net zoals Frans is ook Amir een uiterst charmante vent. Als je Amir eenmaal op het podium ziet, snap je wel een beetje waarom waarom de odds voor Frankrijk zo laag zijn. Hij heeft bij elk optreden zienderogen plezier en straalt ook authenticiteit uit, die ik eerder ook aantrof bij bijvoorbeeld Lena Meyer-Landrut en Mans Zelmerlöw. De interactie met het publiek was tijdens de pre-concerten uitstekend en Amir weet ook goed de camera’s te vinden. Natuurlijk gaat het ook om het lied, en net als ‘If I Were Sorry’ van Frans is ook ‘J’ai Cherché’ een up-tempo ‘feelgood’ lied. Qua muziek zit er wel meer vaart in en ook de beat is wat steviger. Mits goed gezongen zijn de ‘Youhouu’-uithalen erg aanstekelijk. In de verte zou het zomaar een up-tempo track kunnen zijn op het nieuwste album van Dotan.
Nadelen: ‘J’ai Cherché’ is niet alleen een goed lied, maar ook een lastig te zingen lied. De vele bruggen, key changes en uithalen vragen in vocaal opzicht het uiterste van Amir. Vooral als de laatste minuut ingezet wordt merk je dat Amir het lastig krijgt. Met wat minder gereis en gepromoot en wat meer rust tot aan de repetities zou Amir straks vocaal in perfecte vorm kunnen zijn. Ook backing vocals kunnen voor de nodige ondersteuning zorgen. Een ander nadeel is misschien dat Frankrijk door criticasters geroemd wordt om de slechte resultaten in het verleden. En ook qua staging slaat Frankrijk de plank regelmatig mis. Ik geloof niet meteen dat Amir’s ‘tule dames’, zoals de backing vocals nu genoemd worden in de fan community, een nadelig effect op de resultaten gaan hebben. Maar een scherpe focus op het staging concept is daarom nu voor Frankrijk van doorslaggevend belang. Het ziet er naar uit dat de nieuwe Head of Delegation van Frankrijk, Edoardo Grassi, dat ook door heeft.
Odds: Eind maart kun je Frankrijk nog steunen met odds van om en nabij de 13,00. Dat heb ik destijds ook gedaan. Maar zoals iedereen kan zien op Oddschecker zijn de odds gigantisch klein geworden. Frankrijk zit Rusland stevig op de hielen voor de koppositie. Er is dus met odds van tussen de 2,0 en 3,5 weinig winst meer te behalen. Maar een klein gokje kan in elk geval voor een leuke verdubbeling zorgen van de inzet.

Letland - vlag rondLETLAND:
Voordelen: En daar gaan we weer. Ook Justs Sirmais is zo’n jonge zanger met uitermate veel uitstraling op het podium. Zou 2016 dan net als 2002 ook het songfestival worden van de charme? Justs heeft in elk geval een ander nummer dan de meer vrolijke up-/mid-tempo liedjes van Frankrijk. ‘Heartbeat’ is in feite een ballad waarbij de muziek op elektronische leest geschoeid is. De muziek, gecomponeerd en gearrangeerd door Aminata Savadogo (vorig jaar solo nog 6e), is erg eigentijds en zit vol met stevige elektronische beats. Wat ook werkt is de passie waarmee Justs deze elektro-ballad uitvoert, zoals je hier kunt zien. In vocaal opzicht heeft Justs een mooi rock timbre en dat past perfect bij het lied.
Nadelen: De laatste keer dat een emotionele ballad of een ander stukje muziek met oprechte dramatiek won, was in 2007. Toen won Marija Šerifović met de krachtige powerballad ‘Molitva’ namens Servië. En daarmee moet je gelijk concluderen dat bij zowel jury’s als televoters de uiteindelijke winnaars meestal vrolijke, up-tempo, ‘feel good’ inzendingen zijn. Justs heeft dus niet de statistieken mee. Maar ook hier geldt weer dat resultaten uit het verleden gelukkig geen garantie bieden voor de toekomst. Toch noem ik Letland pas als 3e omdat ik, ongeacht alle kwaliteiten van Justs en het liedje, denk dat Europa op de avond zelf liever iets positiefs wil horen. Wil Justs echt voor de winst gaan, dan zal hij ook voor wat meer dynamiek en interactie moeten zorgen met camera….en publiek. Want net als met Frankrijk en Zweden laat ook Letland hier een zeer statisch optreden zien. Bijna ‘jaren ’80 statisch’.
Odds: Begin april heb ik Justs met odds van 26,00 op Betfair Exchange ‘gebacked’ voor de winst. Ook nu zijn de odds nog redelijk goed (lees: groot). Je kunt nu nog steeds odds vinden tussen de 16,00 en 25,00 en voorafgaande aan de repetities volgende week is het dan ook geen slecht idee om nu wat geld te zetten op Letland.

Subfavorieten voor de winst

Rusland - vlag rondRUSLAND:
Voordelen: 2016 zou ook goed het festival kunnen worden van de mannelijke vocalisten. Want eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik de vrouwen dit jaar minder kansrijk vind. Sergey Lazarev is een zeer capabele zanger die straks in Stockholm in vocaal opzicht ook weinig moeite zal hebben met de act. De inmiddels bijna tot Rus genaturaliseerde Griek, Fokas Evangelinos, heeft inmiddels al weken gerepeteerd met Sergey en z’n dansers op de choreografie. En gezien dit optreden vermoed ik dat er ook een stukje ‘augmented reality’ gebruikt gaat worden. Wellicht om de ‘heartbeats’ van de dansers zichtbaar te maken? ‘You Are The Only One’ is een lekkere tradiotionele songfestivaltrack die in elk geval grijs gedraaid kan worden in menig gay bar. Net als ‘Popular’ van Eric Saade (3e plaats voor Zweden) en ‘This Is Our Night’ door Sakis Rouvas (7e plaats voor Griekenland) is ook ‘You Are The Only One’ een stevig en slim geproduceerd nummer dat in elk geval door televoters geslikt zal worden als zoete koek.
Nadelen: Maar dat is ook meteen m’n grootste kritiek op de Russische inzending. Het nummer is teveel blijven hangen in het songfestival van de jaren ’00. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en worden de inzendingen ook stevig beoordeeld door jury’s. Ik denk dat Rusland het veel lastiger gaat krijgen bij de jury’s dan bijvoorbeeld Zweden, Frankrijk en Letland. Ook denk ik dat ‘You Are The Only One’ veel minder authentiek is dan netgenoemde inzendingen. Het is voor mij teveel een ‘song by Eurovision numbers’. Voor de echte winst is er ook een stukje originaliteit en uniekheid nodig. Fokas Evangelinos kan eenmaal in Stockholm met de act, die een combinatie gaat zijn van dans en ‘augmented reality’, alle aandacht naar zich toe trekken. Maar dat is misschien het probleem. Vorig jaar had Rusland een nummer dat ik wat meer kon duiden als oprecht en ‘puur’. De inzending van dit jaar voelt bij voorbaat al veel geforceerder. Goede staging is erg belangrijk. Maar zoals we met The Common Linnets en Mans Zelmerlöw zagen moet de staging, de act, ook voor magie en kippenvel zorgen.
Odds: Al relatief vroeg ben ik Rusland gaan ‘layen’, zoals dat heet. De odds waren zo klein, om en nabij de 2,50 een maandje geleden, dat er bij voorbaat al weinig winst te behalen viel door Rusland simpelweg te steunen voor winst. Maar aangezien de odds zo klein zijn, en met inachtneming van bovenstaande oordeel, leek het mij niet meer dan logisch door een wedje te doen voor ‘Rusland – Geen Winnaar’. De odds zijn nu zelfs zo klein geworden, tussen de 1,50 en 2,25, dat ik het ten zeerste aanraad om Rusland te ‘layen’. Ik acht de kans groot dat Sergey de hoge verwachtingen niet gaat waarmaken.

Australië - vlag rondAUSTRALIË:
Voordelen: Dan toch een vrouwelijke vocalist die ik zie als kanshebber voor de winst. Al hinkt ze voor mij tegen de outsider-status aan. Dami Im is een zangeres met uitermate krachtig stemgeluid. En juist met het redelijk simpel opgebouwde ‘Sound Of Silence’ komen Dami Im’s vocalen daarom uitstekend tot z’n recht. Het nummer is op het lijfje van Dami Im geschreven. Dat in tegenstelling tot misschien de Franse inzending. In de verte zouden we ‘Sound Of Silence’ kunnen vergelijken met ‘Euphoria’, het winnende Zweedse lied uit 2012, en ‘Gravity’, de 3e plaats van Oekraïne uit 2013. Ook die nummers werden tot grote hoogten getild door de loepzuivere, krachtige zang van de dienstdoende zangeressen Loreen en Zlata Ognevich. Er is nog een ander, wat kleiner voordeeltje. Australië ligt niet in Europa en daarom heeft het misschien wat minder last van Oost- en/of West-Europese vooringenomenheid.
Nadelen: Dami Im beschikt over een stel goede stembanden, maar uitstraling is misschien net zo belangrijk, zo niet nog belangrijker. En daar schort het mijns inziens een beetje aan bij Dami Im. In haar recente live optredens lijkt Dami heel erg in haarzelf gekeerd, zelfs ietwat nerveus. Er is weinig tot geen interactie met het publiek of een aanwezige camera. En dat is juist van vitaal belang voor tenminste een TOP 5-notering. Ook valt er uit haar uitvoeringen van ‘Sound Of Silence’ geen geoliede act te ontdekken. En mijn gevoel zegt dat ze haar lied niet gaat vergezellen van een kunstzinnige dans a la Loreen.
Odds: Als je je wilt wagen aan een weddenschapje op Australië voor de winst, dan zijn de odds op Betfair Exchange nu redelijk aantrekkelijk, om en nabij de 16,00. Mocht je flink wat geld te spenderen hebben, dan zou je nu in kunnen zetten op Dami Im. Maar persoonlijk vind ik het wat riskant. ‘Layen’ is dus ook een optie. Er is namelijk nog te weinig live materiaal van Dami Im beschikbaar waarin het nummer ‘Sound Of Silence’ goed tot z’n recht komt.

Outsiders voor de winst
Natuurlijk geven de repetities vanaf volgende week maandag ons al veel meer duidelijkheid over de kansen van bovenstaande inzendingen. Hier kun je alvast het volledige repetitie-schema bekijken. Zo zijn er landen die ik op dit moment erg lastig te peilen vind, maar waar menig better goed op moet letten:

ARMENIË: Wederom een unieke inzending, artistiek relevant en het lied verraadt een mooie staging. Odds Betfair: 26,00
OEKRAÏNE: Mijns inziens eigenlijk geen winnaar, maar in artistiek opzicht ook enig in z’n soort. Een optreden waar televoters, maar vooral jury’s, straks kippenvel van gaan krijgen. Kate Bush meets Rona Nishliu. Odds Betfair: 28,00
SERVIË: Mijns inziens de beste Balkan-inzending van dit jaar. Een stevige Balkan-ballad a la ‘Molitva’ met een vleugje Nina Zilli (ESF 2012). Uitgevoerd door de charismatische en passievolle Sanja Vučić. Odds Betfair: 29,00
TSJECHIË: De beste Tsjechische inzending ooit en nu al vrijwel een zekerheidje voor de finale. Gabriela is wederom een zangeres met veel charisma en uitmuntende vocalen. Odds Betfair: 33,00
ITALIË: Heel mooi lied en in principe de morele winnaar van het Italiaanse San Remo Songfestival. Wel opletten of de harde uitstraling van Fransesca straks met de gimmick van het zaadje planten op het podium wat verzacht kan worden. Odds Betfair: 39,00
ESTLAND: Jüri is een zanger met veel uitstraling en een flinke dosis ‘crooner swagger’ op het podium. Mooi diep stemgeluid dat afgewisseld wordt met James Bond main titles. Odds Betfair: 218,00
DUITSLAND: Jamie-Lee Kriewitz zingt één van de betere liedjes van dit jaar. ‘Ghost’ houdt het midden tussen ‘K-Pop‘ en moderne filmische ballads. Kriewitz is een briljant zangeresje die niet onderschat moet worden, maar die wel iets moet doen aan haar outfit. Odds Betfair: 256,00

Advertenties

3 reacties op “WEDDEN DAT! ■ Wie wint editie nr. 61?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s