STOCKHOLM 2016 ■ Voorspelling TOP 13 Finale

Widget 4 - De FinaleDe 61e editie belooft extra spannend te worden. Veel voorspellers en wedders moeten wat meer uit hun comfortzone treden. Zo bestaan de echte kanshebbers op de beker dit jaar uit een zeer artistieke, moeilijke bijdrage van Oekraïne, een potentiële back-to-back winnaar uit gastland Zweden en een invitee, Australië. En tot afgelopen donderdag wisten veel punters daar nog niet veel raad mee. Toch zullen deze ‘vreemde eenden’ waarschijnlijk in de TOP 3 belanden. Hoe ziet de rest van de linkerkant van het scorebord van morgen eruit? ■ Door: Gert Waterink ■

Korte terugblik
Allereerst moet ik mezelf even verontschuldigen. Van beide halve finales heb ik maar 7 van de 10 qualifiers goed voorspeld. Wellicht heeft het te maken met de sterke competitie in beide halve finales? Of is het met dit grote podium -afmetingen Moskou 2009?- moeilijk geweest om voor effectieve, intieme staging te zorgen? Ach, ik ga er geen doekjes om winden. Ik zat fout.

In de eerste halve finale was de grootste schok de uitschakeling van IJsland. Al in maart vond ik de IJslandse bijdrage ‘teveel visueel gedoe’ om een veel te gecompliceerd nummer. Maar uiteindelijk ben ik toch overstag gegaan en begon ik de bijdrage van Greta Salome warempel interessant te vinden. Het bleek niet voldoende te zijn.

In de tweede halve finale kwamen we er dan nog achter dat gans Scandinavië, exclusief Zweden, er niet bij zou zijn in de grote finale. Naast IJsland wisten ook Finland, Noorwegen en Denemarken zich niet te plaatsen voor de grote finale. Biedt dat vanuit het oogpunt van demografie en diaspora perspectieven voor Zweden en Australië?

De magie van Nederland
Nederland zal hoogstwaarschijnlijk niet mee doen om de prijzen. Al werd dat gevoel vooral vandaag ingegeven toen ik zag wat de SVT-producers hadden gedaan met de startvolgorde. En die was op z’n zachtst gezegd niet echt mooi voor #TeamDouwe. Na een zeer frisse en flitsende start met de Belgische inzending ‘What’s The Pressure‘ en een integer gezongen ballade uit Tsjechië, zal Douwe Bob vanaf startplek 3 ineens alle aandacht weg moeten kapen van België. En dan moeten er na Nederland nog 23 andere landen aan de bak. Kortom, ik moest echt even nee-schudden vanmorgen. De jury’s zullen daarom ons écht moeten helpen om Nederland in de TOP 10 te houden.

Los van dat moet ik toch ook eerlijk zijn en zeggen dat ik afgelopen dinsdag behoorlijk onder de indruk was van het optreden van Douwe Bob. Dat stukje magie dat zo allesomvattend aanwezig was bij The Common Linnets in 2014 en ook bij Anouk in 2013, leek ook nu weer aanwezig te zijn. Het vrolijkere, feelgood vervolg van ‘Calm After The Storm‘ kwam perfect uit de verf. Douwe Bob zelf helpt daar ook bij. Want wat is het toch een charismatisch ventje op het podium. Hij weet de camera’s perfect te pakken en hij blijft iedere Europese bankzitter aankijken met die guitige, ondeugende kop van ‘m. Voeg daaraan toe het perfect gestagede intieme sfeertje van Hans Pannecoucke en een zeer effectief rustmomentje van 12 seconden waarbij je een uitzinnig publiek hoort joelen, en je zou denken dat Nederland afgelopen dinsdag weer in de TOP 3 is gekomen.

Juist daarom is het zo jammer dat we helemaal aan het begin moeten optreden. Een nummer als ‘Slow Down‘ wil je toch later in de show hebben als het publiek thuis na 10 gelikte Zweedse producties met dito visuals al behoorlijk wat epileptische neigingen krijgt? Misschien wil SVT wel heel erg graag een overwinning voor Frans en zijn ‘If I Were Sorry‘. En dan zou ‘Slow Down‘ misschien roet in het eten kunnen gooien.

Die verrekte Belgen ook TOP 10?
Dus daarom moeten we bijna meteen op na België. En let op m’n woorden, België gaat morgen op de linkerkant van het scorebord eindigen. Als Douwe Bob charismatisch is, dan is Laura Tesoro dat absoluut ook. Met een zeer gelikte dans-choreografie gaan de Vlamingen ons weer herinneringen doen ophalen aan de Jackson Five, of hun eigen ‘Need A Million In 1, 2, 3‘. En ik bedoel dat op een positieve manier!

De TOP 3
Maar even genoeg over de lage landen. Want zoals ik al zei denk ik niet dat België en Nederland de trofee in ontvangst gaan nemen. Die eer lijkt mij weggelegd voor een drietal vreemde eenden in de bijt: Australië, Oekraïne en Zweden in willekeurige volgorde. Elk van deze drie landen zal een flinke bak kritiek krijgen in Europa als het weet te winnen. Oekraïne heeft al behoorlijk wat kritiek moeten slikken van de Russische omroep. ‘1944‘ is namelijk een gedurfde etno-ballade met Kate Bush-achtige allure die doorspekt zit van lyrics waar menig werknemer in het Kremlin niet vrolijk van wordt. Zweden daarentegen doet er alles aan om het land in eigen land te laten winnen. Nu vinden veel fans dat geen leuke gedachte. Het is immers saai om straks voor de derde keer in vijf jaar tijd in het dure Zweden te verblijven. Overigens kraaide men in de jaren ’90 niet toen Ierland drie keer achter elkaar wist te winnen. Zou het geklaag in dit social-media tijdperk niet gewoon groter zijn geworden?

En dan is daar Autralië. Het land heeft veel meer connecties met Europa dan bijvoorbeeld Rusland. Net als de VS is ook Australië opgebouwd uit een zeer grote immigrantengemeenschap. Niet voor niets heeft onze eigen Nederlandse Abel Tasman dat gefaciliteerd in de 17e eeuw. Toch leven we nu in anti-Europese tijden op het Europese continent. En dan kan een overwinning voor Australië wel eens voor bijtende reacties zorgen. Graham Norton liet zich bijvoorbeeld al negatief uit over Australië.

AVROTROS organiseert het 62e Songfestival?
Totdat uiteindelijk blijkt dat Australië, volgens de zeer duidelijke regels van de EBU, het festival dan ook niét gaat organiseren als het wint. En wat dan? Neemt Graham Norton dan al z’n negatieve commentaar terug en gaat de BBC dan azen op de organisatie? Ik denk dat de BBC zich dan behoorlijk in z’n eigen vingers snijdt. Ik roep daarom ook onze eigen AVROTROS op om in dat geval een bidbook uit te brengen en de organisatie van het 62e Eurovisie Songfestival naar Amsterdam of Rotterdam te halen. Met twee organisaties van het Junior Eurovisie Songfestival op zak en een levendige Nederlandse fan community die zorg draagt voor het grootste pre-concert in Europa, Eurovision In Concert, kan de organisatie van het 62e Eurovisie Songfestival fantastische kansen bieden voor een land dat het nu niet zo van voetbal moet hebben.

Je hoort het al, ik begin steeds meer overtuigd te worden van een winst voor Australië. Maar ik begin ook redelijk overtuigd te worden voor een TOP 3 plek voor Zweden en Oekraïne. En deze drie landen zouden ook in andere volgordes in de TOP 3 kunnen komen. Ik ben ook redelijk overtuigd voor een TOP 10 plek voor België. En ik ben iets minder overtuigd voor een TOP 10 plaats voor #TeamDouwe. Dus daarom focus ik me even op de gehele linkerhelft van het scorebord. Dit is dan ook mijn voorspelling voor de TOP 13 van de finale van het 61e Eurovisie Songfestival:
Voorspelling TOP 13

Geef een reactie

