1E OORDEEL 2017 ● ‘The Peculiar Ones!’

We gaan de previews op Songfestivalwerk anders vormgeven. Vanaf nu worden er per Oordeel vier landen beoordeeld op twee specifieke punten: Het Lied én Het Staging Potentieel. Vier landen die qua genre ook nog eens relatief dicht bij elkaar liggen, worden zo steviger en krachtiger beoordeeld. Dus nog voordat de inzending in mei tijdens de repetities startklaar zijn gemaakt, weet jij al welke landen straks in Kiev tijdens het 62e Eurovisie Songfestival goed zouden kunnen gaan scoren. Vandaag het stevige oordeel over….‘The Peculiar Ones’! Te weten Kroatië, Montenegro, Roemenië en San Marino!



KROATIË

Het Lied
My Friend’ is op z’n zachtst gezegd een eigenaardige inzending. Het is een allegaartje van Disney-ballads en het Italiaanse popera genre. Net als de Nederlandse inzending, probeert de uitvoerende artiest ook hier een verhaal te vertellen. Zanger Jacques Houdek refereert openlijk aan mensen met een psychologische beperking (Bipolar). Maar hij wil met z’n lied ook diversiteit en verscheidenheid uitdraaien. ‘My Friend’ (componisten: Jacques Houdek, Tony Roberth Malm, Siniša Reljić) is ook helemaal gecomponeerd met in het achterhoofd de vocalen van Jacques. En inderdaad, hij zingt zowel de hogere falcetto gedeeltes alsmede de scherpe ‘popera’ stukken. Diversiteit komt dus werkelijk in alles terug, zelfs in instrumentaal opzicht. Jammergenoeg is ‘My Friend’ daarom nog minder een eenheid dan bijvoorbeeld O’G3NE’s ‘Lights And Shadows’. De intenties van het lied zijn absoluut oprecht en gemeend, maar de vraag is dan wel of het zo geen onsamenhangend rommeltje wordt.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Aangezien er nog geen ‘live’-optreden van ‘My Friend’ beschikbaar is, is het allerminst duidelijk hoe Jacques Houdek straks gaat overkomen op camera. Want laten we wel wezen, dat vocale omschakelen van Jacques tussen falcetto/pop en italo/popera zou straks op beeld heel apart over kunnen komen. En dat bedoel ik dan niet meteen positief. Afgaande op de videoclip, is het goed mogelijk dat de Kroatische delegatie de tekst op de één of ander manier in de visuals verwerkt wil zien. Maar sjonge, laten we nou niet Two-Face uit Batman aantreden. Dan gaat het al gauw een lachwekkend optreden worden. Er is dus werk aan de winkel om van deze inzending een coherent geheel te maken. Maar stel dat het lukt, dan zou dit in de finale misschien nog een ‘Bojana-tje’ kunnen doen (Servië 2015, 10e plaats).

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

 

 

 

MONTENEGRO

Het Lied
Er zijn van die liedjes waarbij ik niet de moeite doe om deze op mp3 (of m4a) aan te schaffen. Het lied ‘Space’ (componist: Momčilo Zeković) valt in deze categorie. Een ongelooflijk ouderwetse disco-stamper die niet zou misstaan op de Canal Pride. Maar daar waar ik ‘Rise Like A Phoenix’ (Oostenrijke 2014, 1e plaats) ongelooflijk sympathiek vond, een soortement van ode aan Europese diversiteit, vind ik ‘Space’ vooral vulgair en smakeloos. Met teksten als “Wet Dreams”, “The Spaceship Is Ready To Explode” en “Come Into Me From Within” wordt op bijna alle momenten de seksuele kant van homoseksualiteit benadrukt. Dat is iets heel anders dan gender-diversiteit. En dat zal denk ik ook in Europees niet op dezelfde sympathie kunnen rekenen als destijds ‘Rise Like A Phoenix’.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Montenegro moet nog altijd de TOP 10 van de finale halen. Dat gaat dit jaar niet gebeuren. Reken er maar op dat Slavko vrijwel niets aan z’n looks gaat veranderen. Dat gezwier met z’n paardenstaart is nou eenmaal Slavko’s homoseksuele baltsgedrag, en dus z’n handelsmerk. Vragen om z’n act minder ‘angstaanjagend’ te maken, is dan hetzelfde als je O’G3NE vraagt om fluisterend te zingen. Hier is mijns inziens dus niets meer aan te doen. De sympathie zat al niet in het lied, dus het logische gevolg is dan dat al die smakeloosheid vertaald wordt op het grote podium. Dat gaat gebeuren volgende maand en daarmee blijft Montenegro in de halve finale steken.

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):


 

 

ROEMENIË

Het Lied
Ik kan me herinneren dat Zwitserland in 1977 6e werd met een zeer ‘alpenvriendelijk’ nummer (Pepe Lienhard Band met ‘Swiss Lady’), met hier en daar een jodeltje. Maar zo prominent als bij de Roemeense inzending heb ik dat nog niet gehoord. Gaat het wat opleveren? Nou, laten we zeggen dat jodelen de Unique Selling Point is van deze Roemeense inzending, dat de buitengewoon originele titel ‘Yodel It!’ (Componisten: Mihai Alexandru & Alexandra Niculae) heeft meegekregen. Als je het jodelen deel laat uitmaken van het lied, dan kun je het beter maar goed doen. Maar zangeres Ilinca kan dat zeker. Rapper Alex Florea doet daar dan nog een ander muzikaal sausje bij. Maar geenszins wordt het een rommelig duet. De rap en het gejodel worden gek genoeg een harmonieuze eenheid. Veel meer dan bij de Kroatische Jacques Houdek. Wel zou het een keer leuk zijn als Roemenië een keer wat meer ‘artistieke schwung’ zou loslaten op hun preselectie.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Roemenië zal straks als 6e aantreden (of als 5e, want nog steeds is dat Russisch-Oekraiense gelazer aan de gang), en zal na behoorlijk wat minder krachtige inzendingen feest in de brouwerij brengen (Overigens wordt dat vocale feest nog flink doorgezet met de daaropvolgende inzending van Nederland). Wat uitermate goed werkt is de chemie tussen Alex en Ilinca. Alsof het tweetal tegen elkaar staat te zingen, en dat zorgt voor veel positieve energie. Qua staging hoeft hier mijns inziens niet zo veel aan gedaan te worden. Wellicht krijgen we richting het einde nog een flinke ‘fire-curtain’, maar de USP’s van deze inzending, het klokheldere gejodel en de chemie tussen de twee uitvoerende artiesten, staan als een huis.

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

 

 

 

SAN MARINO

Het Lied
De oude Siegel heeft z’n cheque weer kunnen verzilveren bij één of andere louche Zwitserse bank. Het wordt echt tijd dat er een EBU-regel komt waarbij één bepaalde artiest maximaal vijf keer mee mag deelnemen aan het festival. Ik vind het leuk als er een micro-staatje mee mag doen aan het festival. San Marino is dan ook een positief EBU-uithangbord voor al die andere kleinere staatjes. En natuurlijk hoopt de EBU dat op deze manier Luxemburg ooit nog een keer terugkeert. Maar werkelijk Valentina Monetta? Waarom doe je dit jezelf aan? ‘Spirit Of The Night’ is een ontiegelijk gedateerde dance-track. De studio in Huize Siegel levert dan ook nog het meest potsierlijk afgemikte eindproduct af. Wat we uiteindelijk te horen krijgen is een ‘forgettable’ lied waarbij de kansen op succes tijdens het componeren al de vernieling in zijn geholpen.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Nog een duet dit jaar, en deze keer wordt Valentina Monetta vergezeld van een best goede zanger met een beetje soul in z’n stem. En in vocaal opzicht komen Jimmie Wilson en z’n ‘babe’ goed uit de verf. Maar dat is bij lange na niet genoeg voor kwalificatie. Ik zie werkelijk niet in hoe zelfs een choreograaf of regisseur van het statuur Hans Pannecoucke of Fokas Evangelinos hier nog iets moois van kunnen maken.

 

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s