1E OORDEEL 2017 ● ‘Contemporary Pop – Female’

We gaan de previews op Songfestivalwerk anders vormgeven. Vanaf nu worden er per Oordeel vier landen beoordeeld op twee specifieke punten: Het Lied én Het Staging Potentieel. Vier landen die qua genre ook nog eens relatief dicht bij elkaar liggen, worden zo steviger en krachtiger beoordeeld. Dus nog voordat de inzending in mei tijdens de repetities startklaar zijn gemaakt, weet jij al welke landen straks in Kiev tijdens het 62e Eurovisie Songfestival goed zouden kunnen gaan scoren. Vandaag het stevige oordeel over de acts die te duiden zijn als ‘Contemporary Female Pop’: Azerbeidzjan, IJsland, V.J.R. Macedonië en Servië!



AZERBEIDZJAN

Het Lied
Azerbeidzjan doet het toch maar weer. Met ‘Skeletons’ sturen de Azeri weer een stevig, fris, competitief poplied naar het festival. En dat werd tijd. Want de afgelopen drie jaar wilde het niet meer echt vlotten met Eurovisie-succes. Het land focuste zich iets teveel op niche-genres. Denk aan het wat complexe, jazzy ‘Start A Fire’ (ESF 2014, 22e plaats), de mooie, maar ietwat zwaar op de hand liggende ballade ‘Hour Of The Wolf’ (ESF 2015, 49 pnt, 12e plaats) en het abominabel uitgevoerde ‘Miracle’ (ESF 2016, 17e plaats). Nu is de winnende Azeri componist Isa Melikov (1e plaats ESF 2011) weer van stal gehaald. En dat lijkt me verstandig. De donkere instrumentatie en dito mix doen wat denken aan hetgeen Rihanna ten gehore brengt. Het lied wordt allerminst saai en door de mysterieuze opbouw blijf je geïnteresseerd. Met lyrics als “Have My Skeletons” en “I Can Only Trick You Once, Bad Boy” en “Have My Lungs” lijkt zangeres Dihaj zichzelf om te toveren tot een ware duivelin. Eén van het meer sympathiekere soort.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Of ‘Skeletons’ de TOP 10 weet te halen in de finale hangt mede af van de staging. Het team achter Dihaj doet er verstandig aan om het visuele gebeuren niet té duister en donker te maken. De afgelopen jaren hebben we al gezien dat ook de Azeri geen tovenaars zijn. Je bent toch lichtelijk gebonden aan de sfeer van een liedje. En als die sfeer al niet helemaal goed is, dan vertaald zich dat op het podium. Ook Dihaj brengt het duistere wat terug in haar make-up en looks. Ze draagt graag donkerrode of bruine lipstick en is blijkbaar wild van waterstofperoxide. Of Europa dit zal smaken? Een tip: Breng veel licht op het podium en zorg voor solide camerawerk (niet zoveel wide shots). Denk ook even terug aan Loïc Nottet (België 2015, 4e plaats). Los van deze kritiekpuntjes en bijbehorende tips zal Azerbeidzjan dit jaar de finale halen.

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

 

 

 

IJSLAND

Het Lied
IJsland zal een flinke kluif hebben aan Azerbeidzjan. Maar dat geldt ook omgekeerd. ‘Paper’ is een zeer eigentijds popnummer dat wel wat weg heeft van Cyndi Lauper’s repertoire. Maar je hoort ook het werk terug van de Zweedse Robyn (die in 2007 doorbrak met de wereldhits ‘With Every Heartbeat’ en ‘Dancing On My Own’). Dezelfde mix van toegankelijke electro en pop hoor je ook terug in Svala’s ‘Paper’, dat overigens geproduceerd en gecomponeerd is in LA. Svala schreef mee, maar de meeste credits liggen toch bij het fenomeen Lester Mendez. Mendez heeft o.a. songs gecomponeerd voor grootheden als Shakira, Grace Jones, Kerli, Dido en Oh Land. ‘Paper’ zelf profiteert ook van Svala’s mooie uithalen. De titel ‘Paper’ hakt er zo bijna net zo stevig in als Loreen’s ‘Euphoria’. Overigens is het mij een raadsel waarom deze inzending het momenteel niet zo goed doet bij de bookmakers.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Je moet ervan houden, Svala’s nogal ‘aparte’ zelfbedachte choreografie. Het is momenteel één van de kritiekpunten van professionele betters. Svala zou zo zowel juryleden als televoters afstoten met deze nogal ‘ontoegankelijk’ gestagede inzending. Ik ben het er niet mee eens. We weten allemaal dat de cameraregie van de IJslandse nationale finale Söngvakeppnin te wensen over laat. Dus dat tijdens de repetities op het Eurovisie Songfestival verbeterd. Het 1980’s sfeertje vind ik juist ook perfect passen bij deze inzending. Ik bedoel, sinds wanneer konden we Loreen’s gezichtje perfect zien? Svala’s wijde ‘wardrobe’ met schoudervulling, het intensieve lichtplan met laserlights en ritmische spotlights, visuals uit ‘Tron Legacy’ en natuurlijk Svala’s indrukwekkende vocalen maken van IJsland dit jaar een zware darkhorse. Ik plaats alvast wat geld op nu nog mooie betting odds.

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):


 

 

V.J.R. MACEDONIË

Het Lied
Ook Macedonië doet het dit jaar alleszins beter dan voorgaande jaren. Het lied ‘Dance Alone’ is een lekkere Zweedse poptrack die niet zou misstaan op het Melodifestivalen. ‘Dance Alone’ is eigentijds en zoveel beter dan die binnenlands klinkende huppelmuziek van o.a. Kaliopi (11e halve finale, ESF 2016). Nee, ook V.J.R. Macedonië zoekt internationale aansluiting bij de meer wereldser klinkende popmuziek. Dat lukt aardig. ‘Dance Alone’ is ook professioneel afgemixt door mensen als Joachim Persson en Florence A. Toch moeten we voor ogen houden dat de 62e editie van het Eurovisie Songfestival een kwalitatief hoogstaande editie is, met erg veel internationaal klinkende popmuziek. In dit genre zijn IJsland en Azerbeidzjan wat meer de echte klappers. En laten we niet vergeten dat Macedonië flinke concurrentie moet duchten in ‘onze’ halve finale waarin ook Servië zit. Goed, wellicht beter dan andere jaren, maar niet zo ‘straight in your face’ als enkele andere concurrenten.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Jana Burčeska heeft afgelopen weekeinde op de London Eurovision PreParty laten zien dat ze genoeg vrolijkheid en charisma heeft om ‘Dance Alone’ vlot ten gehore te brengen. Ware het niet dat haar backingtrack wel érg hard stond (en het was niet de karaoke-versie?). Daardoor leek het alsof ze stond te playbacken. Nog belangrijker vind ik dat een lied als ‘Dance Alone’ met iets meer ‘sex’ en vinnigheid ten uitvoer gebracht moet worden. En ik vrees dat dit niet echt Jana Burčeska’s stijl is. Ook de loting voor V.J.R. Macedonië kon wel wat beter. Op dit moment heb ik het land dan ook getipt als ‘marginal qualifier’.

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

 

 

 

SERVIË

Het Lied
Niet helemaal verrassend dus dat de Servische inzending ‘In Too Deep’ in het verlengde ligt van de Macedonische inzending ‘Dance Alone’. Want ook hier schreef Joachim Persson aan mee. Misschien dat ‘In Too Deep’ iets meer Balkan-sausjes heeft meegekregen, afgaande op de instrumentatie en de in het wild vliegende backing vocals. Maar dat zou juist net voor dat extra stukje herkenning kunnen zorgen. Tijana Bogićević is als zangeres ook wat meer gepokt en gemazeld in het artiestenvak. Zo was haar single ‘Čudo’ een grote hit in Servië in 2013.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Ik denk dat de 1e startpositie een voordeeltje is voor Servië. ‘In Too Deep’ is namelijk ook een krachtige popballad waarin Tijana’s vocale uithalen goed tot z’n recht komen. Ik vraag me alleen af hoe dit in beeld gebracht gaat worden. Er zijn nog geen liveoptredens beschikbaar. Wil je hier een ‘visueel verhaal’ aan plakken, dan wordt het al gauw niet begrepen. Bij Nederland heeft dat ‘visuele verhaal’ wél potentieel. Ergens hoop ik dus dat Tijana’s team eventuele backing vocals een wat minder centrale rol meegeven. Vorig jaar werd dat helaas niet gedaan met Sanja Vučić en het bracht haar niet verder dan een 18e plaats. Haar liedje ‘Goodbye (Shelter)’ had het meer moeten hebben van een Amerikaanse big-band setting. Kortom, voor meer generieke popnummers als ‘In Too Deep’ is er werk aan de winkel op het vlak van cameraregie en staging.

 

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s