GERT’S BLOG ■ Staging tips voor #TeamOG3NE

Dit jaar komt het Eurovisie-circus op deze blog wat langzamer op gang. Maar wat wil je ook als Eurovisie-fan? ‘We’ zijn verwend met mooie Nederlandse resultaten op het songfestival. Zelfs de 11e plaats van vorig jaar zou voor velen zoveel mooier moeten voelen, omdat ook hier de regie van de roemruchte Vlaamse regisseur Hans Pannecoucke toch echt weer wonderen wist te verrichten. Als je dan vanaf een abominabele 3e startpositie in de grote finale alsnog 153 punten weet te vergaren, Mein Gott dan verricht je puike zaken. Kortom, de sjeu komt er voor wat betreft het bloggen zo een beetje in. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. En ook nu moet Nederland niet de aandacht verslappen. Dus wat kan #TeamOG3NE deze keer doen om zelfs die mooie 11e plaats van Douwe te overtreffen?Door: Gert Waterink

Een frisse, welwillende omroep
Bij AVROTROS zitten de zaakjes nu wel goed. Ook al verliest de nieuwe fusieomroep nu leden (ledenaantal eind 2014 rond de 700.000) en is het nu qua leden kleiner dan KRO-NCRV en VARA-BNN, de omroep staat er in financieel opzicht gedegen voor. Maatschappelijk verantwoord ondernemen lijkt ook een belangrijke pijler te zijn geworden binnen de fusieomroep (Jaarverslag AVROTROS 2015).

Maar nog belangrijker is de bereidwilligheid van AVROTROS om wat steviger te willen investeren in het Eurovisie Songfestival. Waar het totaalpakket aan kosten voor het festival in 2012 nog €350.000,- bedroeg (waarvan €250.000,- entrance fees voor de EBU, betaald door de NPO), is dat bij het festival van vorig jaar al gestegen naar €550.000,- (waarvan €270.000,- voor de EBU, betaald door de NPO). Deze stijging komt bijna volledig voor rekening van AVROTROS. Dat betekent dus dat voor Joan Franka (ESF 2012) voor zaken als hotelovernachtingen, repetities, promotiemateriaal, haar, make-up & kleding, ontwerpen LED-visuals en regie een povere €100.000,- werd uitgegeven. Dat was dus vorig jaar met Douwe Bob al flink meer: €280.000,- (ter vergelijking, de BBC geeft hier een bedrag a £ 330.000,- aan uit).

Ongetwijfeld zal de Vlaamse regisseur Hans Pannecoucke daarvan geprofiteerd hebben. Maar volgens de voorzitter van de RvT van AVROTROS, Ed Nijpels, kan dat geen kwaad: “Als je die kijkersaantallen ziet, en het grote saamhorigheidsgevoel dat we wisten te creëren, dan is die vijf ton volgens mij een weloverwogen investering“. Sterker nog, het Eurovisie Songfestival wordt zo weer een trotse mijlpaal binnen het publieke bestel. Eentje waar met een gedegen langetermijnvisie ook nog eens aan verdiend kan worden. De proactieve rol van AVROTROS komt voorts nog tot uiting door een goede aansturing achter de schermen van Daniël Dekker (voorheen commentator).

Rolf Meter

Nieuwe regisseur, nieuwe kansen
De regie is en blijft het huzarenstukje van het songfestival-nieuwe stijl binnen AVROTROS. Ook dit jaar wordt er weer beroep gedaan op een ervaren regisseur. Maar voor sommige songfestivalkenners bleek het nieuws hieromtrent eerder dit jaar niet zuiver positief te zijn. Hans Pannecoucke kwam namelijk niet meer terug en koos deze keer voor de Spaanse concurrentie (Pannecoucke doet, namens TVE, de volledige regie voor Manel Navarro). In samenspraak met AVROTROS hebben het management en de platenmaatschappij van O’G3NE, Buro2010 B.V. en BMG-Talpa Music, besloten een beroep te doen op de Hilversumse regisseur Rolf Meter.

Maar wie is Rolf Meter? En kunnen we deze man voor…..’een meter’ vertrouwen? Absoluut. Zo heeft Meter faam gemaakt met het regisseren van grote TV-producties in binnen- en buitenland. Denk daarbij aan het Gouden Televizierring Gala, Sterren Dansen Op Het IJs, Doet Ie ’t Of Doet Ie ’t Niet, Idols Germany. Maar wellicht belangrijker zijn de talloze sportprogramma’s waarvoor hij de regie heeft verzorgd. Wel moet er hierbij opgemerkt worden dat Rolf Meter zich vooral is gaan toeleggen op het televisie vak, daar waar Hans Pannecoucke meer faam in het buitenland heeft gemaakt met grotere concertreeksen.

‘Lights And Shadows’ on stage
Kijkend naar de officiële videoclip (opgenomen in de Leuvenumse bossen bij Harderwijk) én recente live-optredens bij RTL Late Night en Carlo’s TV Café, kunnen we ons een redelijk goede voorstelling maken van het daadwerkelijke optreden in Kiev. Zo zal Rolf Meter vast en zeker een beroep gaan doen op de lichtprojecties en LED-visuals uit de videoclip die de tekst van het lied weergeven. En ook Rolf’s gebruik van veel (zijwaartse) shots vanuit verschillende standpunten, ingezoomd op O’G3NE’, zullen waarschijnlijk ook terugkeren in Kiev.

Maar is bovenstaande voldoende om de toch wel emotionele boodschap van ‘Lights And Shadows’ duidelijk te maken voor het grote Europese publiek? Waar zullen regisseur Rolf Meter en de rest van #TeamOG3NE op moeten letten willen ‘we’ alweer op het linkerrijtje van het scorebord terecht komen? Even een opsomming met adviesjes:

  • Nieuw lied, teller op ‘0’
    Veel is gezegd over ‘Lights And Shadows’. Net als in 2014, 2015 en 2016 zou ook dit jaar Nederland niet meedingen om de prijzen. Tenminste, als we afgaan op de vele fanpolls en wedkantoren. Ook in mijn recensie krijgt ‘Lights And Shadows’ 3 uit 5 sterren. Dat is OK, maar zeker niet fantastisch. Het Eurovisie Songfestival is alleen veel meer dan een liedjesfestival of een radioprogramma. Alles valt of staat met het uiteindelijke optreden, en daar komt veel meer bij kijken. Regisseur Rolf Meter heeft kunnen zien dat Nederland weer mee kan komen op het songfestival met kwalitatief nette liedjes, maar toch vooral ook met in het oog springende optredens. Ook AVROTROS-woordvoerder Daniël Dekker en delegatieleider Emilie Sickinghe nemen deze ervaring weer mee. Zo heeft de delegatieleider inmiddels alle informatie voor wat betreft het podium in Kiev doorgegeven aan het management van #TeamOG3NE en Rolf Meter. Zo hoort het, maar van belang is misschien ook dat ze meedenken in het creatieve proces hieromtrent. Zowel Sickinghe als Dekker kunnen #TeamOG3NE en Rolf Meter hierin sturen, zodat constant goede keuzes gemaakt worden.
  • Cameraregie
    Regisseur Rolf Meter heeft een andere regiestijl dan Hans Pannecoucke. Daar moet je in eerste instantie dus respect voor hebben. Het past bij een meidengroep als O’G3NE daarom ook beter om niet teveel ‘observerende’ ronddraaiende one-shots te maken. O’G3NE vertolkt straks een lied met een wellicht nog heftigere boodschap dan voorgaande Nederlandse inzendingen. Dan mag je best scherp en snel vanuit zoveel mogelijk camerastandpunten binnenkomen in de Europese huiskamers. In de videoclip zien we dat al. Met volle, krachtige overtuiging en een flinke dosis gezonde ‘aandachttrekkerij’ wenden Lisa, Amy & Shelley zich dan ook van het ene naar het andere camerastandpunt. Afgewisseld met enkele individuele close-ups van één van de dames, tijdens een ingezette solo van een paar seconden, staat het totaalplaatje voor wat betreft camerawerk al als een huis. In principe dient hier de officiële videoclip als perfect draaiboek voor Kiev. Ik ga ervan uit dat Rolf Meter dit allemaal al perfect heeft uitgedokterd.
  • Lichtplan
    Lights And Shadows’ is een emotioneel lied. De tekst spreekt wat dat betreft boekdelen. En ook hier kan de videoclip weer als leidraad dienen. De lichtprojecties van de tekst van ‘Lights And Shadows’ is absoluut effectief en kan (moet) ook meegenomen worden naar het podium in Kiev. We hebben in voorgaande jaren al gezien dat hiervoor de aanwezige LED-walls gebruikt worden. Maar vooral het verschijnen van de lyrics op de gestaltes van Lisa, Amy & Shelley zijn effectief. Ook het donkerblauwe lichtplan, met dito donkerblauwe spots op de dames, zorgen voor een emotionele sfeer. Toch heeft het lied meer in petto; een soortement van positieve key change waarin ook een meeklappend publiek een rol kan spelen. Juist bij de start van deze key-change, daar waar O’G3NE de meest krachtige hoge noot eruit gooit (2min 20sec), zou ik er een lichtknal a la Olsen Brothers (ESF 2000, 1e plaats) ingooien. Dan mag wat mij betreft de rest van het lied enkel over alle ‘Lights’ gaan, zowel op het podium als in het stevig meeklappende publiek….
  • Choreografie
    Afgelopen week waren de dames van O’G3NE al druk aan het repeteren voor de choreografie. En ook al wordt er niet gedanst of gesprongen tijdens het optreden in Kiev, onderdeel van de choreografie is toch wel degelijk ‘camerastandpunten oefenen’. Als zelfs op het Instagram van O’G3NE de tagline “characterised by harmonies” breed uitgemeten wordt, dan weten Lisa, Amy & Shelley duvels goed dat die harmonie ook tot z’n recht moet komen tijdens het camerawerk. Sterker nog, O’G3NE is van nature al erg camerageniek; een fantastische bijkomstigheid. Dus met veel camerashots (zowel wide-shots, zijwaartse shots als close-ups) moeten de dames op de seconde af perfect de camera’s weten te vinden. Dat zal nu al tot in den treure gerepeteerd moeten worden. Ook zal de harmonie tot uiting moeten komen in de motoriek van de dames. Denk daarbij aan ‘fingerpointing’ en de rol van aangever bij het meeklappen.
  • Promotie
    Laat dit nou een perfecte taak zijn voor AVROTROS (merchandise, promo-CD’s, T-Shirts, etc.). Maar persoonlijk denk ik dat het persoonlijke verhaal achter ‘Lights And Shadows’ een veel krachtigere boodschap is en zelfs kan nadreunen tot in alle uithoeken van Europa. De persconferenties gaan volgende maand dan ook heel interessant worden. En ook in de briefings met alle Europese commentatoren zal de situatie van de familie Vol wel degelijk breed uitgemeten worden.
  • Iets extra’s?
    Als Lisa, Amy & Shelley dan toch iets moois willen doen; iets dat recht doet aan de moeder van O’G3NE, dan zou ik het een mooi gebaar vinden als bij het inzetten van de band de dames het lied openlijk opdragen aan hun moeder. Dat hoeft enkel maar 5 seconden te duren. We kunnen ons dan wel voorstellen hoe de reacties in de Europese huiskamers zullen zijn….

Nederland zit dit jaar in de wat makkelijkere tweede halve finale, maar dat betekent niet dat #TeamOG3NE nu op z’n lauweren moet gaan rusten. Integendeel zelfs. Nederland moet nog steeds redelijk vroeg aan de bak (als 7e). En we bevinden ons in een ‘string’ van interessante, betere deelnemers die allemaal kans hebben om de finale te halen. Te weten Roemenië (als 6e), Nederland (als 7e), Hongarije (8e), Denemarken (9e) en Ierland (10e). En alleen tijdens het festival van 2011 in Düsseldorf (eerste halve finale) wisten 5 landen op achtereenvolgende startvolgordes zich te plaatsen voor de finale. Dat belooft nog wat

Lisa, Amy & Shelley, managers Rick Vol (O’G3NE) & Maaike Vonk (BMG-Talpa Music), regisseur Rolf Meter, AVROTROS-woordvoerder Daniël Dekker, AVROTROS-delegatieleider Emilie Sickinghe wensen ‘we’ allemaal ontiegelijk veel succes volgende maand in Kiev. #Team OG3NE zal de succeswens nodig hebben, maar gezien de ervaring die Nederland nu heeft op het ‘Olympische’ Eurovisie Songfestival, en lettend op de nu al aanwezige stevige voorbereiding, ligt een finaleplaats -alweer- in het verschiet voor Nederland. Wellicht kan onderstaand videootje nog voor wat inspiratie zorgen?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s