1E OORDEEL 2017 ● ‘The Ballads – Male’

We gaan de previews op Songfestivalwerk anders vormgeven. Vanaf nu worden er per Oordeel vier landen beoordeeld op twee specifieke punten: Het Lied én Het Staging Potentieel. Vier landen die qua genre ook nog eens relatief dicht bij elkaar liggen, worden zo steviger en krachtiger beoordeeld. Dus nog voordat de inzending in mei tijdens de repetities startklaar zijn gemaakt, weet jij al welke landen straks in Kiev tijdens het 62e Eurovisie Songfestival goed gaan scoren. Vandaag het stevige oordeel over de ‘Male Ballads’: Australië, Slovenië, Ierland en Bulgarije!



AUSTRALIË

Het Lied
Met Australië hebben we nu al een erg waardevolle nieuwe deelnemer in het songfestival. Het land, dat toch net als bijvoorbeeld Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland, een op Amerikaanse/Westerse leest geschoeide popmuziek kent, geeft Europa ook nu weer een stevige muziekles. Met ‘Don’t Come Easy’ hebben de bij Sony Australia gecontracteerde componisten Anthony Egizii, David Musumeci (o.a. bekend van Delta Goodrem en Guy Sebastian) en Michael Angelo er weer een kanshebber bij. De derde Eurovisie-inzending is de meest ingetogen en rustige poging tot dusver en kenmerkt zich door warme smokey-soul invloeden (denk aan John Legend’s ‘Love Me Now’) en Isaiah’s mooie vocale falcetto’s (die op zijn beurt weer wat weghebben van Sam Smith’s stemgeluid; denk aan ‘Stay With Me’). Een rustig en ingetogen inzending kent ook risico’s, vooral vanaf startplek #3.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
En dan wordt het interessant. Dit is geen nummer dat om veel props, visuele foefjes, hologrammen of stage props vraagt. De staging simpel houden kan hierbij bepalend zijn. Vooral met camerawerk kan hier veel gedaan worden. Isaiah heeft een karakteristieke kop, waaraan je de emoties goed kunt aflezen. Dit zou dan in beeld gebracht moeten worden met veel close-up’s. Eigenlijk zou juist hier het camerawerk van Hans Pannecoucke voor de inzending van Trijntje uit 2015 als leidraad kunnen dienen (Ja, we negeren even Trijntje’s rouwgewaad). Als Isaiah dan ook z’n prachtige falcetto-stem stevig uit z’n strot weet te halen, dan is Australië wederom een zekerheidje voor de finale. Met als kanttekening dat bij deze inzending ook meer fout kan gaan. En dan hebben we het nog niet gehad over Isaiah’s mannelijke concurrenten in dit genre.

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

 

 

 

SLOVENIË

Het Lied
Daar hebben we er dan toch eentje. Een heuse, typische Eurovisie-ballade met key-change. ‘On My Way’ is gechreven door de vertolker, Omar Naber (ESF 2005). In vocaal opzicht kan Naber absoluut z’n ei kwijt in dit lied. Maar het is toch wel wat stijfjes en ouderwets om anno nu met zo’n zuurstokroze ballad op de proppen te komen. Waar Bulgarije en Australië meer de hedendaagse muziektrends volgen, blijft Slovenië stug hangen in 2005. En dat is wel jammer, aangezien Slovenië in 2014 en 2015 zulke leuke, frisse liedjes de finale in wist te loodsen.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Omar mag van geluk spreken dat hij een 17e startplek toebedeeld gekregen hebben. Dat maakt het misschien iets makkelijker om een heuse borderline qualifier te blijven. Want dat is het; een typisch geval van kantje boord. Om heel eerlijk te zijn zie ik ook niet in hoe er iets unieks en vernieuwends gedaan kan worden met regie en belichting. Zoals je hieronder al kunt zien, zal de Sloveense regie waarschijnlijk gebruik maken van klassieke en lichtelijk ineffectieve, frontale wide shots. Misschien moet je hier ook geen holografische mannetjes op beeld hebben. Dat leidt alleen maar af. Maar zo saai en ‘klassiek’ als we hieronder zien faciliteert vooral vergeetachtigheid.

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):


 

 

IERLAND

Het Lied
De Ierse inzending ‘Dying To Try’ is gecomponeerd door de Zweed Jörgen Elofsson. Hij heeft ook flink geroerd in het oeuvre van Kelly Clarkson, Westlife en het voormalige ABBA-lid Agnetha Fältskog. De makkelijk in het gehoor liggende melodieën van Elofsson zijn ook typerend voor ‘Dying To Try’. Erg origineel is het allemaal niet, maar deze inzending is wel een stuk moderner afgemixt dan het zuurstokroze Slovenië. Daar komt nog bij dat de slow-tempo opbouw naar de climax veel effectiever is; ‘Dying To Try’ trekt minder snel alle registers open, terwijl Omar Naber al wel heel vroeg z’n vocale capriolen uit z’n strot wil trekken. Nee, ‘Dying To Try’ bouwt veel spannender op naar die mooie key-change. Een beetje zoals we dat vroeger gewend waren met inzendingen als ‘In Your Eyes’ (ESF 1993), maar dan wél met een moderne twist!

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Dan even de zanger, Brendan Murray! Er is al veel gezegd over z’n karakteristieke, ietwat schelle en hoge stemgeluid. Maar het is alleszins lelijk. Zelfs heldere, zuivere vocalen zijn gevoelig voor smaak en dat moeten we niet vergeten. Als Brendan zingt zoals in onderstaande videoclip, dan heeft ook Ierland kwalificatie voor de finale in eigen hand. Het is alleen jammer dat bij de meest recente live-uitvoeringen, Brendan wat ongemakkelijk overkomt. En dat is helaas ook van invloed op z’n stem. Brendan was tijdens de recente pre-party’s in Tel-Aviv, Londen en Amsterdam niet echt stemvast. Hij zal écht zelfverzekerder over moeten komen op het scherm. Maar daar kan aan gewerkt worden….

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

 

 

 

BULGARIJE

Het Lied
Vorige week zijn we de inzendingen van Servië en V.J.R. Macedonië bij langs gegaan. Allebei zijn ze gecomponeerd door de ster-componist Joachim Bo Persson. En ja hoor, ook ‘Beautiful Mess’ is van zijn hand. Maar als je het mij vraagt, is dit z’n sterkste nummer. Lady Gaga zou dit zo gezongen kunnen hebben als ‘ballad’ op één van haar albums. Daarnet kwamen namen als John Legend en Kelly Clarkson even voorbij. En inderdaad, ook voor deze sterren heeft Persson geschreven en geproduceerd. ‘Beautiful Mess’ komt een beetje langzaam op gang, maar eenmaal op stoom is het een intrigerende popsong met spannende melodielijnen en moderne, electro-ritmische instrumentatie. En een vleugje Balkan-sound hoor je er ook nog aan af.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Gezien de grote promo-campagne van de Bulgaren, zou dit er eentje moeten zijn om in de gaten te houden. Vorig jaar liet Bulgarije met Poli Genova (ESF 2016, 4e plaats) al zien dat ze eindelijk weer weten hoe een leuk lied gestaged moet worden. Toch is ‘Beautiful Mess’ een heel ander werkje. Wederom is dit een zeer breekbare edoch spannende ballade, waar ‘less is more’ waarschijnlijk het beste werkt. Er gaan geruchten dat Bulgarije iets met ‘augmented reality’ gaat doen (inderdaad, hologrammetjes), maar laat dit dan alsjeblieft met mate gedaan worden. Datzelfde geldt ook voor de regie. Veel close-ups zijn hier dus toepasselijker. Kristian is ook nog eens een uiterst charismatisch kereltje met klokheldere vocalen. Dit lied is op Kristian’s lijf geschreven. Door het tempo, kan deze nog zeer jonge, en ook wat onervaren zanger, perfect z’n ei kwijt in dit lied. Van laag tot hoog, dit zit wel snor. Maar of deze inzending de ‘power’ heeft om echt aanspraak te maken op de TOP 3 in de finale? Dat betwijfel ik. Eerder voor de lage regionen in de TOP 10 van de finale.

 

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s