1E OORDEEL 2017 ● ‘Rock, Bands & Roll’

We gaan de previews op Songfestivalwerk anders vormgeven. Vanaf nu worden er per Oordeel vier landen beoordeeld op twee specifieke punten: Het Lied én Het Staging Potentieel. Vier landen die qua genre ook nog eens relatief dicht bij elkaar liggen, worden zo steviger en krachtiger beoordeeld. Dus nog voordat de inzending in mei tijdens de repetities startklaar zijn gemaakt, weet jij al welke landen straks in Kiev tijdens het 62e Eurovisie Songfestival goed gaan scoren. Vandaag het stevige oordeel over de liedjes die geschreven zijn door enkele zeer interessante bands; een vleugje ‘Rock, Bands & Roll’ dus: Letland, Zwitserland en Oekraïne!



LETLAND

Het Lied
Triana Park bestaat uit frontzangeres Agnese Rakovska, gitarist Artūrs Strautiņš, drummer Edgars Viļums en bassist Kristaps Ērglis. De band heeft al wat vaker geprobeerd om Letland te vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival. Maar nu komt het er toch van. Met ‘Line’ reist de meute af naar Kiev. En daar vertolken ze een lekker synthpopnummer met een verslavende beat. Ergens hoor je een beetje Groove Armada. Maar ook vergelijkingen met Röyksopp zijn snel gemaakt. Nee, dit soort nummers zijn wat mij betreft meer dan welkom op het festival. Leuk ook om te horen dat sommige festivalartiesten ook het Sziget Festival aan doen.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Triana Park heeft een zeer mooie laatste startplek toebedeeld gekregen, en daarmee heeft de line-up van de 1e halve finale een heerlijke afsluiter. Zullen we het nu eens over de looks van de band hebben? Want ik twijfel nog wat of het verstandig is om Harley Quinn van “Suicide Squad” tot leven te wekken op het Kiev-podium. Mijn gevoel zegt dat menig televoter en jurylid hier niet echt wakker van zal leggen. Op de één of andere manier past het wel bij dit afsluitende wervelende optreden. Het optreden doet me wat denken aan de kleurrijke performances van Turkije 2010 (maNga met ‘We Could Be The Same’, 2e plaats) en Georgië 2016 (Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz met ‘Midnight Gold’, 20e plaats). Dus Letland heeft zeker de mogelijkheid om zich voor de derde keer op rij te kwalificeren voor de finale.

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

 

 

 

ZWITSERLAND

Het Lied
Zwitserland brengt de laatste paar jaren competente popliedjes naar het festival. Zo kon mij de inzending van vorig jaar persoonlijk best wel bekoren (het synthpop-achtige ‘The Last Of Our Kind’ door Rykka). Ook de inzending van Zwitserland is dit jaar weer net zo competent. Het bouwt op volgens het gebruikelijke Eurovisie-recept, heeft enkele leuke uithalen, is redelijk modern gemixt, kan met Miruna Mănescuvan redelijk profiteren van een telegenieke zangeres én wordt als klap op de vuurpijl in de polls gesteund door drommen Eurovisie-fans achter zich. Het probleem is alleen dat competent hier niet fantastisch is. Elk aspect van deze inzending, het lied ‘Apollo’, mist die stevige greep in mijn Eurovisie-ballen. Miruna is een meer dan competente zangeres, maar ik krijg geen “Wauw”-gevoel bij haar zoals ik dat krijg bij de jodelaar uit Roemenië, Lisa, Amy & Shelley van Nederland of dat knuffelige jochie Kristian uit Bulgarije. Het is competent, blijft competent, maar overstijgt de aspiraties van de band Timebelle niet. Overigens band? Ik heb toch meer het gevoel dat hier een solozangeres op de bühne staat.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Kijkend naar onderstaand live-optreden tijdens de Roemeense Halve Finale ben ik wat enthousiaster geworden. De klassieke aankleding van de band -mannelijke bandleden in black tie, Miruna in een mintgroene galajurk- steekt mooi af met de keuze van het lichtplan -zalmkleurig, lichtgeel en wit-. Laten we alleen hopen dat er niet teveel wide shots inzitten. Timebelle zou kunnen leren van Hans Pannecoucke en Rolf Meter. Want het totaalplaatje blijft voor mij nog net wat te statisch. Het zou helpen om de setting wat knusser te maken. Of wat te denken van meer zijwaartse camerashots? Tuurlijk zullen de Zwitsers straks wel weer een ‘fire curtain’ gebruiken, maar ik zou me echt eerst focussen op de cameraregie en de choreografie. In vocaal opzicht zou het leuk zijn als de overige bandleden vocale ondersteuning geven. Want ik ben niet helemaal wild van Miruna’s uithalen.

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):


 

 

OEKRAÏNE

Het Lied
De organiserende omroep van het 62e festival brengt ons dit jaar de band O.Torvald. Dit is gewoon snerpende rock. Als het live was, dan had ik dat nog mooier gevonden. Maar wat voor alle andere genres geldt op het songfestival, dient ook te gelden voor rock-inzendingen: Een memorabele melodielijn. Kijk, ik verwelkom elk beetje rock op het songfestival, maar zelfs dan blijf ik kritisch. Is dit net zo memorabel als ‘We Could Be The Same’ (ESF 2010, Turkijke) of de pseudo-rock van Lordi, ‘Hardrock Hallelujah’ (ESF 2006, Finland)? Ik vrees van niet. Wellicht wordt het net iets teveel soft-metal. ‘Time’ is geschreven door de bandleden Yevhen Halych en Yevhen Kamenchuk. De resultaten van de nationale finale bieden ook niet veel hoop. Daar moest de band 2X 2e worden (televoting & jury) en middels een tie-break de winst binnenslepen.

 

 

Staging Potentieel & Overige Elementen
Het uitbeelden van een verhaal is steeds belangrijker geworden op het Eurovisie Songfestival. Door toedoen van zelfs cinematografie, waar ook Nederland een aandeel in heeft gehad (Hans Pannecoucke), wordt er meer gelet op de boodschap. Veel visuele foefjes (een leger van LED-mannetjes bij Zweden in 2015) en stage props (fire curtains bij Azerbeidzjan in 2011) creëren bewust of onbewust een gevoel waarin televoters en jury’s onder de indruk van raken. Ik betwijfel alleen of het ‘verhaal’ van O.Torvald beklijft. De terugpikkende stopwatch is erg mooi in de rest van de staging en de make-up verwerkt. Maar misschien hopen de stemmers dat de tijdklok nog veel sneller terugtikt….en dat bedoel ik niet meteen positief. Ook is er dat jaar gewoon wat meer concurrentie van bandjes (denk aan Letland), waardoor ik dit niet erg hoog in de finale zie komen.

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

Geef een reactie

