1E OORDEEL 2017 ● ‘Contemporary Pop – Male’

We gaan de previews op Songfestivalwerk anders vormgeven. Vanaf nu worden er per Oordeel vier landen beoordeeld op twee specifieke punten: Het Lied én Het Staging Potentieel. Vier landen die qua genre ook nog eens relatief dicht bij elkaar liggen, worden zo steviger en krachtiger beoordeeld. Dus nog voordat de inzending in mei tijdens de repetities startklaar zijn gemaakt, weet jij al welke landen straks in Kiev tijdens het 62e Eurovisie Songfestival goed gaan scoren. Vandaag het stevige oordeel over de liedjes die we kunnen duiden als ‘Contemporary Pop’, bij de mannen welteverstaan. We kijken naar Zweden, Cyprus, Italië & Spanje!



ZWEDEN

Het Lied
Ze flikken het weer hè. Ergens wordt menig festivalfan hier een beetje moe van, maar met ‘I Can’t Go On’ hebben de Zweden een duidelijk signaal afgegeven aan Europa: “We’re in it…to win it!”. En het zal de Zweedse omroep weinig uitmaken of er eventueel voor de 3e keer in 6 jaar gewonnen gaat worden. Want, laten we wel wezen, de kas raakt zo wel een beetje leeg. Niettemin, Eurovisie 2017 heeft dit jaar z’n eigen Justin Timberlake. Afgemixt met een Jackson-achtige vibe is deze popsong er toch weer één om door een ringetje te halen. Picobello dus, zoals Robin Bengtsson meermaals uitbeeldt met z’n hand. Componisten zijn David Kreuger, Hamed “K-One” Pirouzpanah en, jawel, Robin Stjernberg. Die laatste deed in 2013 mee aan het festival in Malmö.

Staging Potentieel & Overige Elementen
Kijk nou toch eens naar onderstaand optreden. Het is een beetje The Herreys (Zweden, ESF 1984) in het kwadraat. Want hoeveel werk, hoeveel repetities en hoeveel nachtelijke uurtjes moeten hier wel niet aan gespendeerd zijn. De choreografie is slicker dan slick, om het één en ander even met Engelse ‘slang’ te verwoorden. Zoiets zou een probleem kunnen worden, vooral bij jury’s. Want laten we wel wezen, het ís ontegenzeglijk het meest narcistische, meest arrogante optreden van dit 62e songfestival. En toch….tóch word je weer meegezogen in dit staaltje vakmanschap. Dat slijmerige kutventje met de naam Robin tovert een glimlach op je kop. Het schoolvoorbeeld van hoe je van narcisme toch iets charmants kunt maken; het schoolvoorbeeld van charmeren en verleiden. Wellicht was daarom de film “Fifty Shades Of Grey” zo’n succes. Op naar de TOP 5 maar weer.

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

CYPRUS

Het Lied
Cyprus probeert min of meer uit hetzelfde vijvertje te vissen als Zweden. Ook hier is er weer een ultramodern, eigentijds poplied geschreven. Thomas G:son, jawel, de man achter Loreen (ESF 2012), componeerde de inzending. Maar wordt het lied net zo makkelijk in je koppie geramd als bijvoorbeeld ‘Euphoria’ of ‘I Can’t Go On’? Ik vrees van niet. Daarvoor is allereerst het ritme wat te laag, en door het constante zingen van Hovig in de hoge registers, zonder weinig modulaties, luistert ‘Gravity’ nogal zeurderig weg. De melodielijn is gewoon niet standvastig genoeg. Alsof men denkt dat het voldoende is om met al deze yells zowel televoters als jury’s te overtuigen. Ik betwijfel het. En sterker nog, ik begin een beetje moe te worden van Thomas G:son.

Staging Potentieel & Overige Elementen
Ongetwijfeld is hier een goede stage act voor nodig. Die zal er ook wel komen. Hovig zelf heeft in een interview al aangegeven dat hij een stevige danschoreografie repeteert. Iets dat voor hem behoorlijk nieuw is. En de stijl van de act zal dezelfde sfeer ademen als de videoclip. Een beetje Sergey Lazarev (ESF 2016, 3e plaats) zeg maar. En dat zal ongetwijfeld de kwalificatiekansen van ‘Gravity’ helpen. Vooral vanaf startplek 15. Het is alleen zo jammer dat het lied niet beter is.

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

ITALIË

Het Lied
Tijd voor dé favoriet van dit 62e Eurovisie Songfestival. Italië. En die favorietenstatus is absoluut terecht. Met ‘Occidentali’s Karma’ hebben Fransesco Gabbani, zijn broer Filippo en Luca Chiaravalli niet alleen en catchy Italo-popsong geschreven, maar ook eentje die in tekstueel opzicht uitblinkt en ons even aan het denken zet. We weten allemaal hoe ‘hipster’ Westerse samenlevingen zijn geworden. Yoga, power-yoga, schilderen, heerlijke biologische producten uit Timboektoe, cursussen Boeddha spelen, ook hier in de wijk Gracia in Barcelona vind je het. Maar wel allemaal tegen idioot hoge prijzen. Hoezo positieve karma? Als je dit thema dan in zo’n catchy melodielijn kunt verpakken, waarbij constant het publiek mee kan participeren (“Alléz!!”), dan verdien je de trofee. Het mooie van ‘Occidentali’s Karma’ is, dat het ook nog een typisch Italiaanse song blijft. Het lied pretendeert niet om een hitsong te worden, zoals de Zweden dat wel doen. Dat zal in Kiev gerespecteerd worden.

Staging Potentieel & Overige Elementen
Ja, en vele optredens later weten we ook dat Fransesco zélf de man is die ‘Occidentali’s Karma’ prachtig tot leven wekt. Hij is zeker niet de zanger met de beste vocalen, maar wel de zanger met de meest charismatische vocalen. Ongetwijfeld kennen we nog de flashmob intervalact van het festival van 2010 in Oslo. In mijn herinnering kan ik zo geen inzending bedenken die ‘flashmob’-achtig gedrag in het publiek kan veroorzaken. Fransesco’s broer Filippo, die het gorillapak aan zal trekken, zorgt voor nog meer vrolijke noten en ook voor een link met de tekst. Ik zie Italië wederom de TOP 3 halen van dit festival. Sla de YouTube hits er maar eens op na. Die zijn van het formaat Alexander Rybak (ESF 2009) en Loreen (ESF 2012). Eigenlijk kan Fransesco alleen maar verliezen? Heel misschien is het lied dan net wat te weinig hitgevoelig? Ach, het wordt nu een beetje muggenziften.

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

SPANJE

Het Lied
Inmiddels weet ik als stevig ingeburgerde ‘Spanjaard’ (Catalonië) wat je kan verwachten van Spaanse songfestivalfans. Die zijn, op z’n zachtst gezegd, behoorlijk uitgesproken. Maar gaan ‘we’ daadwerkelijk tot in lengte van dagen Manel Navarro uitjouwen? Ik vind het onsportief. De regels van de Spaanse nationale finale waren van tevoren bekend. De jurystem gaf de doorslag bij de tiebreak. Het is dan ook zo jammer dat al die negativiteit deel is gaan uitmaken van zowel de fanpolls alsmede de betting odds. Het liedje ‘Do It For Your Lover’ wordt zo op een verkeerde manier herinnerd. De 21-jarige Manel Navarro, geboren en getogen hier vlakbij in Sabadell, schreef het liedje samen met z’n buddy Antonio Rayo “Rayito”. En ook al is het een simpel deuntje, het is zeer aanstekelijk en blijft goed in je geheugen zitten. Een oorwurm dus. En ook een niet te onderschatten oorwurm. Denk bijvoorbeeld even terug aan andere succesvolle zomerse inzendingen, zoals ‘Everybody’ (Estland, ESF 2001), ‘I Wanna’ (Letland, ESF 2002), ‘Tomorrow’ (Malta, ESF 2013) en ‘If I Were Sorry’ (Zweden, ESF 2016). Of Spanje dit jaar hiermee ook succesvol zal zijn, is even afwachten. Maar het valt wel te prijzen dat Spanje eens een keertje wat anders naar het festival stuurt dan enkel Spaanse pathos en dramatiek.

Staging Potentieel & Overige Elementen
En dat het de Spaanse omroep TVE menens is, blijkt wel uit het feit dat Hans Pannecoucke deze keer de oversteek heeft gemaakt van Nederland naar Spanje (Overigens moet er wel bij vermeld worden dat Pannecoucke’s vrouw Spaans is). Hij zal de ‘act’ van Manel helemaal regisseren, van choreografie tot camerawerk, en heeft wellicht nog vaker met Manel en z’n bandje gerepeteerd dan destijds met Douwe Bob en The Common Linnets. Als het zomerse Barcelona-gevoel door Pannecoucke goed uit de verf gehaald kan worden in Kiev, dan kan Spanje best nog eens verrassen. Overigens moeten we Manel zelf ook niet onderschatten. Dit ventje kan uitstekend zingen, is altijd vrolijk op het podium en heeft een flinke dosis charisma. Een beetje de mannelijke evenknie van Laura Tesoro (België, ESF 2016) misschien?

GEMIDDELDE RATING (TOTAALPLAATJE):

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s