GERT’S BLOG ■ Ieder land z’n regisseur

Nog een paar daagjes en dan gaan de repetities weer van start in het Eurovisie-dorp. Dit jaar is Kiev de gaststad en komende zondag gaan de eerste delegaties al aan de bak. De eerste set repetities, die van zondag 30 april t/m woensdag 3 mei afgewerkt worden, zijn besloten. Al geeft Eurovision.tv wel repetitie-video’s vrij. En natuurlijk staan de gokkers van Sofabet en Entertainmentodds weer paraat om zoveel mogelijk live footage te volgen en om hierover te twitteren.Door: Gert Waterink

Sacha Jean-Baptiste

Daarbij lijkt het adagium de afgelopen jaren (The Common Linnets, Conchita Würst) ‘staging triumph!’ te zijn. Kortom het land met de meest innovatieve act qua visuele effecten en cameraregie gaat aanspraak maken op de trofee. Toch moet men ook waken voor een stukje overschatting voor wat betreft staging. Er zijn namelijk genoeg voorbeelden van landen die het over een andere, meer klassieke boeg gooien.

Even resumeren
Jaar na jaar weten we meer van de plannen van delegaties om op de bühne een uitgekiende ‘stage act’ ten tonele te brengen en beloven ze wervelend camerawerk en uitgekiende belichting. Daarom wordt het eerder regel dan uitzondering dat delegaties namen vrijgeven van gerenommeerde regisseurs, choreografen en ‘artistic directors’. Zij staan veelal in voor het complete totaalplaatje. Voor het 62e Eurovisie Songfestival zijn inmiddels de volgende regisseurs bevestigd:

  • SACHA JEAN-BAPTISTE: De inmiddels in songfestivalkringen befaamde ‘creative director’ heeft al een flinke songfestival-palmares opgebouwd.
    Dit jaar overziet ze de regie voor: Armenië, Georgië, Bulgarije en Australië
    Eerdere ‘songfestivaldeelnames’: Georgië 2015, Letland 2015, Litouwen 2016, Cyprus 2016, Armenië 2016, Georgië 2016
  • FOKAS EVANGELINOS: Inmiddels al een oude rot in het songfestivalvak en heeft meestal de Griekse delegaties bijgestaan met advies. Maar ook Rusland deed meermaals een beroep op de choreografische talenten van deze man.
    Dit jaar overziet hij de regie voor: Griekenland
    Eerdere ‘songfestivaldeelnames’: Griekenland 2005, Oekraïne 2008, Griekenland 2009, Rusland 2014, Rusland 2015, Rusland 2016
  • NICOLINE LINDEBORG REFSING: Deze Deense regisseur was ‘supervising stage director’ voor alle 37 acts op het songfestival van 2014 in Kopenhagen, en werkte vooral intensief samen met Hans Pannecoucke voor de Nederlandse delegatie.
    Dit jaar overziet ze de regie voor: Ierland
    Eerdere ‘songfestivaldeelnames’: Alle acts van 2014, in het bijzonder Oostenrijk 2014 en Nederland 2014, Italië 2016
  • AMBRA SUCCI: Hoe kunnen we de fantastische act ‘Euphoria’ vergeten. Ambra stond in voor de zeer gelikte danschoreografie met Loreen en haar danser. Ook overzag ze de regie.
    Dit jaar overziet ze de regie voor: V.J.R. Macedonië
    Eerdere ‘songfestivaldeelnames’: Zweden 2012, Azerbeidzjan 2015, Bulgarije 2016
  • RENÉ VILBRE: In 2015 probeerde Vilbre, samen met de Head Of Delegations van Estland, en absoluut beïnvloed door Pannecoucke, iets unieks te maken van de Estische inzending uit 2015.
    Dit jaar overziet hij de regie voor: Estland
    Eerdere ‘songfestivaldeelnames’: Estland 2015, Estland 2016
  • HANS PANNECOUCKE: Zijn naam behoeft geen nadere uitleg meer. Mede-verantwoordelijk voor de uitgekiende staging voor The Common Linnets, kon hij de daaropvolgende jaren het songfestival geen vaarwel meer zeggen. Mede door zijn toedoen heeft cinematografie op het songfestival een nieuwe wending genomen.
    Dit jaar overziet hij de regie voor: Spanje
    Eerdere ‘songfestivaldeelnames’: Nederland 2014, Nederland 2015, Nederland 2016, België 2016
  • ROLF METER: In mijn vorige blog heb ik Rolf Meter uitgebreider uitgelicht. Goede vrienden met Hans Pannecoucke, en veelal actief voor de Nederlandse en Duitse televisie (o.a. Idols) en voor sportprogramma’s.
    Dit jaar overziet hij de regie voor: Nederland
    Eerdere ‘songfestivaldeelnames’: Geen
  • CHRISTER BJÖRKMAN: De Zweedse oud-festivaldeelnemer (ESF 1992) was producent van het Eurovisie Songfestival 2013 in Malmö, overziet nu het 62e festival in Kiev en is als producent van het Melodifestivalen altijd nauw betrokken bij de staging van de Zweedse inzending.

Behoorlijk wat regiewerk, maar minder succes
Een uitgebreide lijst dus voor 2017. Maar als we de voorgaande werkzaamheden van deze mensen onder de loep nemen, dan zitten daar ook enkele mindere successen tussen. Zo kon Nicoline Refsing niet bijdragen aan een nieuwe TOP 10 notering voor Italië (Francesca Michielin, 16e plaats). De speelse camera-effecten alsmede de act met de bloempjes sloegen niet echt aan.

Ook Hans Pannecoucke moest in 2015 even diep ademhalen, nadat Trijntje met de ‘cleavage jurk’ het podium op kwam. Sowieso was een meer dynamischere regie veel meer op z’n plaats geweest. Maar Trijntje’s wensen, die toch niet echt strookten met hoe Europa tegen het songfestival aankijkt, gaf wellicht meer de doorslag dan Pannecoucke’s eigen inbreng?

Verder kon Ambra Succi niet veel opzien baren met de act van Azerbeidzjan in 2015 (Elnur Hüseynov, 12e plaats). En ook Sacha Jean-Baptiste kon niet voorkomen dat Georgië 2015 (Nina Sublatti, 11e plaats), Georgië 2016 (Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz, 20e plaats) en Cyprus 2016 (Minus One, 21e plaats) allemaal buiten de TOP 10 eindigden. En het is nog maar afwachten of de wel erg intensieve cinematografie van René Vilbre (voor Estland) wel een gevoelige snaar weet te raken.

Dus we moeten het belang van ‘artistic directors’ en regisseurs ook niet overschatten. Ja, ze dragen in een bepaalde mate bij aan eventuele kwalificatie of in elk geval aan de algehele opleving van een act als het liedje bijvoorbeeld van mindere kwaliteit is.

Het tegendeel kan waarheid worden
Want er zijn dus ook voorbeelden van landen die de afgelopen jaren met behulp van een nogal klassieke, misschien wat minder inspirerende ‘act’, alsnog zeer hoog wisten te eindigen op het scorebord. Een goed voorbeeld hiervan vind ik nog steeds de Italiaanse inzending uit 2015, de opera-act Il Volo met ‘Grande Amore’ (3e plaats). De cameraregie was absoluut degelijk, maar zeker niet vernieuwend. Maar wat bij Il Volo heel goed werkte was het cameragenieke charisma van de drie heren. Zoiets werkt vaak al heel fijn voor de dienstdoende regisseur. Ook zal bij Italië dat jaar ongetwijfeld de loepzuivere hogere vocale registers bijgedragen hebben aan het ontstaan van een heleboel Europese kippenvelletjes.

Het lijkt soms ook alsof de Europese jury’s wat meer onder de indruk zijn van een uitgebreid gestagede act met scherpe camerastandpunten en visuals. Zweden lijkt hier het perfecte voorbeeld van te zijn (Zweden 2015). En daardoor blijft er ruimte over voor acts die door, bijvoorbeeld de gokkers, iets minder opgevallen worden. Ik heb het over de Poolse inzending uit 2016. Op de bühne zagen we vooral een erg traditionale festival-act, met hier en daar leuke geprojecteerde stukjes liedtekst en enkele ‘nep’strijkers. Maar dankzij televoters haalde Michał Szpak een zeer degelijke 8e plaats. En echt niet alleen vanwege de Poolse diaspora, maar vooral ook door een uitgesproken persoonlijkheid, die vocaal zowel uniek als uitstekend was en daardoor ook makkelijk een charmeoffensief kon inzetten.

Er zijn nog wat andere voorbeelden te bedenken (Frankrijk 2016, Amir met ‘J’ai Cherché’, maar ook Nederland 2013, Anouk met ‘Birds’, of misschien België dit jaar, Blanche met ‘City Llights’). Dus het blijft heel belangrijk blijft om altijd het complete totaalplaatje te beoordelen. Vaak heeft de hand van de dienstdoende regisseur een belangrijk aandeel in het succes. Maar elementen als charisma en zangstem kunnen soms de invloed van de regisseur zeker doen overstijgen. En ook heel belangrijk: Is het niet zo dat hoe meer landen te kennen geven dat er flink werk gemaakt gaat worden van de staging, hoe minder plek er is voor een mooie notering op het scorebord dankzij stevig ‘staging werk’?

Staging is sinds The Common Linnets en Conchita Würst een niet te onderschatten aspect geworden in het bepalen van de kansen. Maar laten we het ook niet overschatten. We zullen komende zondag gaan zien welke audiovisuele totaalplaatjes dankzij bepaalde elementen aanspraak gaan maken op de TOP 10 in de finale.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s