KIEV 2017 ■ TOP 13-Voorspelling Grote Finale

Het hele Eurovisie-circus is voorbij voor je er erg in hebt. En dus is het inmiddels alweer vrijdag, de dag voor de grote finale. Vanavond vindt er nog een generale jury-repetitie plaats. Daar zal OG3NE weer moeten vlammen, want de grote punten voor Nederland zullen vooral van de jury komen. En met inachtneming van dit gegeven, wordt dit dan mijn voorspelling van de TOP 13: ■ Door: Gert Waterink


VOORSPELLING TOP 13 GROTE FINALE

NEDERLAND: OG3NE heeft de afgelopen weken goede indrukken achtergelaten bij de repetities. De reacties van de pers waren superenthousiast en aanvankelijk kwam dat ook naar voren bij de wedkantoren. Maar in mijn interview met Hans van Hemert  werd ik al een beetje met de neus op de feiten gedrukt. OG3NE wil wellicht iets té perfect zijn. De speelsheid is een beetje weg. Maar nog belangrijker vind ik dat de oprechte emotie en het verhaal over moet komen. En het is de kunst om met een perfect totaalplaatje dát element over te brengen. The Common Linnets deden dat in overvloed. Anouk en Douwe Bob ook. Maar bij OG3NE heb ik toch m’n twijfels na het zien van de halve finale op de bank. Ik mis een ‘gevoel’, een emotie. En die werd wel iets beter overgebracht in de videoclip. Tel daarbij op een matige startvolgorde tussen twee stevige concurrenten, Armenië en Moldavië, en dan noopt mij dit om Nederland buiten de TOP 13 te zetten. Voor volgend jaar zou ik OG3NE graag nog eens terugzien, maar dan met een compleet ander liedje.

BELGIË: Onze zuiderburen hadden al een beter liedje in handen dan Nederland. En nu blijkt ook dat Blanche wel degelijk een gevoelige snaar heeft geraakt in Europa. Daar waar veel gokkers en pers dachten dat haar fragiele, angstige, extreem verdrietige optreden wel eens een nekschot zou kunnen zijn, denk ik toch dat dit de USP geweest zou kunnen zijn voor een goed resultaat in de halve finale. En zodoende staat België knap 4e in de betting odds. Ik gok dat het ietsie minder zal zijn, maar met een 7e plaats zou België wederom winnen van Nederland.

DE TOP 3: Grootste verrassing in mijn lijstje is wellicht Het Verenigd Koninkrijk. De BBC geeft ons dit jaar een les in staging, en hoe je hiermee, en met een goede, eigentijdse ballade, en uit het hard gegrepen vocalen wél een gevoel of emotie kunt opwekken. Het Verenigd Koninkrijk maakt serieus kans op een medaille. Daar komt bij dat de UK een perfecte startplek heeft: 18e. Precies tussen twee totaal verschillende liedjes in.

Dan blijven Portugal en Bulgarije over voor de zegepalm. Portugal lijkt bijna alles mee te hebben. Een uitmuntend jazz-liedje, dat extreem tijdloos is, een innemende zanger die, los van z’n ticks, toch een gevoelige snaar weet te raken, een Anouk-achtige simpelheid qua staging en een nette 11e startplek. Salvador Sobral zal morgen gigantisch veel jurypunten binnenharken. En ik denk dat hij aan het einde van de jury-puntentelling bovenaan zal staan.

Maar grootste kaper op de kust is Kristian Kostov uit Bulgarije. Deze piepjonge (17 jaar) tiener brengt een lied met een ode aan de jeugd. Want de jeugd anno 2017 heeft het al moeilijk genoeg (geen studiefinanciering meer, populisten die vooral opkomen voor ouderen). Tel daarbij op een zeer degelijke 25e startplaats, en een flink potentieel aan televoters die normaliter op Rusland zouden stemmen, en je zou hier tegen de winnaar van het 62e Eurovisie Songfestival aan kunnen kijken.

Italië dan? Het kan nog, maar mijn gevoel zegt dat Francesco Gabbani nét niet die oprechte vrolijkheid weet over te brengen, die hij wel zo mooi wist over te brengen op het San Remo Festival. Met een 9e startplaats, en ook veel vrolijke concurrenten zoals Israël, Oostenrijk, Moldavië en Kroatië in de eerste helft van de show, wordt het flink werken om die winst te krijgen.

VERRASSINGEN: Let straks ook even op de gekke act van Kroatië. Het kan er misschien allemaal lachwekkend uitzien, maar dan wel op een aandoenlijke manier. Jacques is een gezette man, maar op de één of andere manier is hij veel cameragenieker dan bijvoorbeeld Axel Hirsoux (België ESF 2014). Zijn diversiteits-boodschap kwam op mij op mijn LED-tv beter over dan OG3NE’s empowerment-boodschap voor zieke mensen. Televoters uit Oost-Europa en de Balkan gaan dit wel in de TOP 10 brengen.

Ook Noorwegen viel mij in positief opzicht op. JOWST laat ook zien dat het adagium op het songfestival een goed, eigentijds lied moet zijn. Het Daft Punk-achtige ‘Grab The Moment’ wordt heel goed in beeld gebracht. Qua camerawerk heeft de Noorse delegatie hele leuke visuele grafische foefjes gebruikt. Een soortement van extra laag graphics, waarbij je de leadzanger computerized vocals ziet zingen. Ook Bulgarije en Armenië maken dit jaar gebruik van dit, effectieve, foefje. Samengevat: Noorwegen zou nipt in de TOP 10 kunnen komen.

Overigens, laten we wat voorzichtig zijn met voorspellen. Als je, in mijn geval, Finland en Estland steevast in de TOP 4 zet van de halve finales, en deze landen weten zich niet te kwalificeren, dan moet men mijn voorspelling enkel als richtlijn gebruiken. Het Eurovisie Songfestival blijft uiteindelijk ook een onvoorspelbare jurysport waarbij de emoties van televoters, en niet alleen maar de berekende, vastgetimmerde voorspellingen van pers en gokkers, een belangrijke rol spelen.

BOOKMAKERS (12-05-2017, 18:15 UUR):

Eén reactie op “KIEV 2017 ■ TOP 13-Voorspelling Grote Finale

Geef een reactie

